fbpx

Hils på Nora – vår nye digitale markedsfører!

Blogg

Vi styrker oss og har fått en digital markedsfører til med på laget! Med bakgrunn som innholdsprodusent og kommunikasjonskoordinator samt en stor interesse for faget, språk og litteratur bringer Nora med seg ny kunnskap og driv inn i Zocial!

Omringet av skaperglede og litteratur gjennom oppveksten, var det liksom ikke helt utenkelig at Nora Medhaug skulle velge en kreativ rettet yrkesvei. Da hun var ferdig med grunnskolen sto hun med to valg – skulle hun velge medier og kommunikasjon, eller helse– og sosialfag? Vi er glade for at hun valgte førstnevnte.

– Jeg tror jo det har mye å si at pappa er hobbyfotograf. Når jeg var liten fulgte jeg alltid med på når han jobbet og redigerte bilder, noe som gjorde at jeg fikk interesse for data og foto selv også, forteller hun.

Etter tre år på medielinjen på Vardafjell gikk turen til Bergen og Noroff for å studere digital markedsføring. Et år som dannet et godt grunnlag å bygge videre på.

– Det var mange nye begreper å lære seg. Vi lærte litt om alt, da målet er at du skal kunne fungere som en fullstack-markedsfører etterpå, forteller Nora.

Kapret jobb i bransjen før hun var ferdig utdannet 

Halvveis inn i utdanningen ble den engasjerte markedsføreren tilbudt fast jobb i et markedsføringsbyrå. En mulighet hun ikke kunne la gå fra seg, derfor pakket hun sakene og flyttet hjem til Karmøy igjen.

– Det var travelt å kombinere fulltidsstudier med 100% jobb, men med litt tilrettelegging gikk det fint. Da fikk jeg aktivt brukt det jeg lærte på skolen i jobbsammenheng også, for det var et lite sjokk å omsette det vi lærte på skolebenken til jobbsammenheng. Det blir jo aldri helt det samme, sier Medhaug.

Nora har siden arbeidet tett med spennende kunder innenfor den maritime bransjen og ellers i ulike industritunge bransjer. Gode erfaringer derfra tar hun med seg inn i sin nye rolle hos oss.

– Jeg kjenner godt til språket de snakker og hvordan de vil ha ting. Så når jeg skal sette meg inn i nye kunder hos Zocial, vet jeg allerede litt hva det går i fra før – noe som hjelper på, sier den digitale markedsføreren.

Til tross for at hun bare er 22 år gammel har Medhaug opparbeidet seg en imponerende kompetanse.  Hun har bakgrunn som blant annet innholdsprodusent og kommunikasjonskoordinator, samt hatt ansvaret for å lede prosjekter trygt i havn.

– Jeg har arbeidet mye med konkurrentanalyser og research for kunder, for å kartlegge deres posisjon og utarbeide en digital strategi for vekst. Jeg har fungert som en rådgiver og gitt veiledning i forhold til tone-of-voice, uttrykk og type innhold som bør produseres for å oppnå ønskede mål, forklarer hun.

– Visste det var lokalt og visste at det var kvalitet 

I starten på juni var hun på plass her i Stongsvingen 85C, klar for å veilede og hjelpe våre kunder med sosiale medier og annonsering på Google, LinkedIn og i Meta.

Før hun søkte på stillingen hos oss hadde hun allerede holdt et øye med selskapet en stund.

– Zocial har vært et selskap jeg har fulgt med på. Jeg visste at det var lokalt og at dere leverte kvalitet. Mitt inntrykk var at det virket som en veldig kreativ gjeng, med gode folk – noe som gjorde det lett å søke seg hit.

Medhaug har aldri vært redd for å brette opp ermene. Fra hun var tenåring jobbet hun på gatekjøkken, så i klesbutikk, før hun entret markedsføringens verden. Det viser mye av driven som vi lot oss imponere over første gang vi møtte Nora. 

– Jeg er veldig interessert i å lære nye ting og ser på denne stillingen som en bra mulighet til å lære enda mer. Det blir jo til at du tenker mye på jobb og arbeid på fritiden også – ser du en reklame eller kampanje tenker du på hvor mye de har brukt på den, eller hva som er målet bak. Jeg vil jo være en av de beste, og da har du ikke noe annet valg enn å prøve å suge til deg så mye kunnskap som du klarer, forklarer hun.

For å holde seg oppdatert på det som rører seg i bransjen og hente inspirasjon, benytter hun seg av sosiale medier og har på Google-varsling.

– Jeg følger ganske mange relevante bedrifter på LinkedIn, har på Google alerts og har rutiner for å sjekke ulike nyhetssider, forteller hun og tilføyer: – I tillegg hadde jeg en lærer som alltid sa at «hvis du ikke synes, så blir du ikke sett». Det er noe jeg tenker mye på og har tatt med meg både i jobbsammenheng og på privaten. Vi må ikke være redde for å dele og bli sett.

Gikk gjennom 87(!) bøker på ett år

På privaten vier Nora mye tid til trening, matlaging og baking. 

– Jeg har trent styrke siden jeg var 15-16, i tillegg har jeg nettopp begynt å jogge, forteller hun.

Ellers liker hun å slappe av med en god bok. I fjor leste hun 87 bøker fra perm til perm – det tilsvarer én ny bok hver 4,1. dag(!).

– Det høres kanskje litt sykt ut, ler hun før hun tilføyer: – Jeg fikk en Kindle til jul det året, for det er jo ikke særlig bærekraftig å kjøpe 100 bøker hvert år. 

Lese- og språkinteressen har hun arvet fra moren som er litteratur- og norsklærer.

– Mamma har jo alltid vært glad i bøker og lærte meg å lese før jeg begynte på skolen. Jeg husker fortsatt at den første boken jeg leste var på nynorsk, men jeg tror faktisk ikke jeg har lest en hel bok på nynorsk siden. Nå går det helst i engelske thrillere, sier hun og avslutter med et aldri så lite boktips:

– Dersom en liker litt brutalitet så kan jeg tipse om Gray After Dark av Noelle W. Ihli.

Fem kjappe med Nora 

Hvilken trend skammer du deg litt over å ha prøvd? 
Det må kanskje bli sånne raske briller – haha. Nå har jeg jo begynt å jogge, så jeg har gått til innkjøp av raske briller, men jeg må si at jeg synes det er litt kleint.
Hva er det mest spennende som skjer i vår bransje nå? 

Kunstig intelligens. Det blir spennende å følge med på fremover.

Hvilken fiktiv karakter hadde du ansatt som en kollega – og hvorfor? 

Ettersom jeg ellers leser så mange «fæle» bøker, tenker jeg at Marcellus fra Remarkably Bright Creatures må være et trygt valg. Det var gjennom den boka at jeg virkelig fant ut hvor interessante blekkspruter faktisk er. Derfor tenker jeg det hadde vært veldig interessant å ha en smart blekksprut som kollega. 

Hva hadde ingen trodd om deg? 
Det må vel kanskje bli dette med at jeg leste nesten 100 bøker på ett år … folk pleier å bli ganske overrasket når jeg forteller at jeg er såpass glad i å lese. Om ikke det så må det være at huset mitt brant når jeg gikk i niende klasse.
Hvor mange faner har du åpne akkurat nå, helt ærlig? 

Oi, da må jeg telle! Jeg har fire her, og fire der – så åtte. Helt ærlig så kan jeg ha ganske mange faner oppe når jeg arbeider med en oppgave, men jeg føler jeg er veldig flink til å rydde opp etter hvert som jeg blir ferdig med oppgavene. 

Ønsker du å komme i kontakt med Nora? Se kontaktinfoen hennes her.

Bli også kjent med: Simen (Medieprodusent), Tomin Meling (Markedsrådgiver og fotograf), Eivin Netland (Medieprodusent)Eline Naley (Digital markedsfører), Camilla Wik (Innholdsprodusent) og Mykola Blokhin (Webutvikler).