Desverre finnes det ikke en prisliste på annonsering i sosiale medier. Prisingen er 2-delt. Sosial medie plattformen (Facebook, Instagram, Snapchat, osv.) skal ha betalt for annonsering, her bestemmer i bunn og grunn kunden selv hvilke annonsebudsjett og varihet en ønsker å sette, men dette avgjør også mye hvilken respons en kan få. Her er det også ulike betalingsformer som å betale per vinsing, klikk eller konvertering, og dette varierer mye ut i fra plattform, konkurranse, målgruppe og hvor bra kampanjen og annonsene er satt opp.
For og gjøre dette enkelt så anbefaler vi kunden et annonsebudsjett basert på mål, målgruppe og varighet. I tillegg gjør vi en jobb som går på produksjon, oppsett og drift i kampanje perioden, hvor vi estimerer timebruk enten per kampanje eller per mnd.
Normalt sett da kunder snakker om å "annonsere selv" mener de at de fremmer innlegg via Facebook/Instagram siden sin. Denne funksjonen er først og fremst laget for at innleggene dine skal kunne nå ut til en større prosent andel av følgerene dine. Ja, du vil kunne sette opp en målgruppe basert på demografi og geografisk område, men den vil først og fremst rette seg mot personer som følger eller har engasjert seg i siden din. Dette pga. når en publiserer et innlegg så når en i gjennomsnit kun 10-20% av følgerene dine.
Nå vi som et digitalt markedsføringsbyrå setter opp sosial medie annonser bruker vi et annet verktøy som gir oss et hav av muligheter til å kunne spesifisere inn målgruppene og målet med annonseringen. Dette verktøyet kan hvem som helst få tilgang til, men her er det så pass mange parametere en kan justere på at det koker ned til fagkunnskap og erfaring som avgjør om du får effekt eller ikke.
I 90% av alle tilfeller klarer vi å gi bedre avkastning til våre kunder om de betaler oss for og gjøre jobben en om de annonserer selv.
Kanskje må teksten / bilde / video i annonene endres, kanskje må du lage flere annonser, kanskje treffer du feil publikum eller kanskje så må du endre kampanje strategi. Som regel koker dette ned til erfaring.
Et annet punkt som er viktig å huske på er landingssiden en linker til fra annonsene. Du kan kjøre værdens beste SOME kampanjer, men så lenge landingssiden ikke fungerer optimalt vil du aldri kunne få gode resultater.
Ja! Facebook er fortsatt den desidert største sosial medie kanalen og fortsatt den som driver mest trafikk og resultater. Forskjellen fra nå og før er at Facebook er blitt mer "voksent". En oppdaterer ikke lenger hva en spiser til middag eller hva en tenker på hver dag, men vi er fortsatt innom og bruker mye tid, faktisk mer tid en før på Facebook.
Nei, kurs er ikke noe vi tilbyr til enkelt personer eller bedrifter. Men på forespørsel kan vi leie oss ut til holde både kurs og foredrag om sosiale medier for organisasjoner og kjeder.