Å endre nettsidens design er en stor og oftest kostbar beslutning som krever tid, penger og krefter. Og som programmerere sier «ikke fiks det som ikke er ødelagt». Men noen ganger blir du så vant til noe at du ikke lenger ser at det er «ødelagt», for deg føles det normalt. Det er derfor vi har satt sammen 6 grunner for å gjøre den vanskelige avgjørelsen enkel og endelig oppdatere den gamle siden i år.
1. Nettsiden din er «pre-mobil old»
Med det mener vi de sidene som ble utviklet før alle begynte å bruke telefonene sine til å søke på nettet. Fordi det store flertallet av folk brukte stasjonære datamaskiner for å bla gjennom nettsider. Så hvis du åpner en slik nettside på mobilen vil du sannsynligvis se den samme versjonen som du ville sett på datamaskinen din. Noe som er helt feil av mange grunner.
Å ha responsiv og adaptiv design er helt nødvendig i 2022. Responsiv betyr at siden vil «reagere» på endringer i skjermstørrelse (stasjonær, bærbar, nettbrett, mobil) og endre design elementer deretter (bilde- og tekststørrelse, rutenett osv.). Mens adaptiv betyr at nettsiden vil «tilpasse seg» forskjellige skjermstørrelser. Den viser for eksempel de 20 nyeste produkter på data og bare 10 på mobil. I utgangspunktet bruker du en annen layout for forskjellige skjermer.
Hvis nettsiden din er vanskelig å navigere på mobilenhet, er det en stor sjanse for at kundene vil begynne å lete etter en nettside som er bedre og enklere.
2. Nettsiden din bringer ikke kunder
Grunnen til at du har en nettside i utgangspunktet er fordi du ønsker å få flere kunder, men er du sikker på at du faktisk får nye kunder fra siden? Ved å samle og analysere data fra Google Analytics kan du finne ut om de besøkende konverterer til leads og leads konverterer til kunder. Se etter «fluktfrekvens» (dette er antallet brukere som kun sjekker én side på nettsiden).
Prøv å se på nettsiden din fra besøkendes perspektiv. Er det oversiktlig og enkelt å finne all nødvendig informasjon på siden for å foreta et kjøp? Gir nettsiden din en tydelig handlingsfremmende oppfordring hvor brukerne bør gå (kontaktside/telefonnummer)? Du kan alltid prøve å be en venn eller et familiemedlem om å gjøre det for deg og bare fortelle hva de gjør mens de er på nettsiden din, hva de søker etter, hvor og hvorfor de klikker og hva de får som et resultat.
Nettsiden din skal selge for deg selv når du sover. 24/7.
3. Siden din er for treg.
Hvis det tar for lang tid før nettsiden lastes inn, er det en stor sjans for at brukere ikke vil vente til det åpner og ganske enkelt forlate den før de faktisk har fått besøk den. Du kan bruke Googles PageSpeed Insights-verktøy for å sjekke nettsidens hastighet for forskjellige sider og på mobile og stasjonære nettlesere.
Som regel, hvis nettsiden din lastes inn på mindre enn 3 sekunder (ideelt sett mindre enn 2), bør du ikke være bekymret. Men hvis den bruker mer enn det, anbefaler vi på det sterkeste å optimalisere sidene dine.
Dette bør du gjøre:
- Start med all grafikken og videoene.
- Sjekk koden til siden.
- Se om hostingen din er god nok til å bære hele belastningen.
4. Merkevaren din samsvarer ikke med nettsiden din.
Ikke alle bedrifter kan ha en fin og profesjonell nettside helt fra begynnelsen. Mange gründere prøver å bygge noe raskt og enkelt selv, og det er helt forståelig. Men det mange selskaper gjør feil er at de ikke oppdaterer nettsiden til en bedre så snart de kan.
5. Det er vanskelig å betjene og oppdatere nettsiden din.
Vi har allerede snakket om hvorfor vi bruker WordPress og hvorfor du bør gjøre det samme men for å oppsummere, hvis nettsiden din er veldig vanskelig å drifte, må du vurdere å finne en annen løsning.
Det vil alltid ta litt tid å lære et nytt system og forstå hvordan det fungerer på et grunnleggende nivå. Men hvis det er for vanskelig å bruke selv etter en stund, er det en sjanse for at du ikke vil bruke mye tid på det. Og da vil hver nettsideoppdatering være en kamp og bli utsatt så lenge som mulig. WordPress har forskjellige temaer og systemer å betjene: Visual Composer, WP Bakery, Elementor, Divi, Gutenberg etc. Vi har prøvd og jobbet med dem alle og stoppet på den som har best balanse mellom nybegynner og proff bruker. Det forsikrer at våre kunder kan gjøre de fleste oppdateringene selv, samtidig som vi enkelt kan legge inn noen koder for å gjøre det ekstra fint.
6. Markedsføringsstrategien din har endret seg.
Når man bestemmer seg for å endre markedsføringsstrategi for selskapet, må det reflekteres tilsvarende på nettsiden. Du vil for eksempel ha en bedre innholdsstrategi og vurdere å bruke en egen bedriftsblogg på din nåværende side. Du må legge til en ny meny, reflektere siste blogginnlegg på hovedsiden og designe et nytt layout for artiklene. Det kan være en god anledning til å ta et fullstendig redesign av nettsiden og finne den beste løsningen for å koble sammen alt.
Eller kanskje du bestemte deg for å kjøre en kontinuerlig markedsføringskampanje på Google Ads og Facebook. Til det trenger du en skikkelig landingsside med gode handlingsfremmende uttrykk som hjelper deg med å selge produktet eller tjenesten din. Men så ser det ut som at denne siden er utformet mye bedre enn resten av siden, og den føles atskilt fra resten av sidene. Det er en klar indikator på at nåværende design også kan trenge noen oppdateringer.
Husk at hovedgrunnen til å redesigne nettsiden din er å dra nytte av det. Få flere kunder, øke interessen for merkevaren din og få konkurransefortrinn. Ta en titt på sidene til konkurrentene dine. Prøv å bruke dem som en vanlig bruker, så kommer du tilbake til din egen nettside og gjør det samme. Føles og ser det fortsatt bra ut? Tror du at noe må forbedres eller er det bra som det er? Hvis du fortsatt er usikker, spør forskjellige personer om deres mening eller lag en undersøkelse for dine nåværende kunder. Uansett er vi alltid glad for å kunne hjelpe med dine nåværende og fremtidige nettprosjekter.
Om forfatteren:
Mykola Blokhin ble ansatt som webdesigner/utvikler hos Zocial februar 2021. Han jobber hovedsakelig med utvikling av WordPress nettsider. Han er ansvarlig for å fikse tekniske problemer på frontend og backend i tillegg til at han jobber med SEO.
Mykola har lang erfaring innenfor flere felt i digital markedsføring og webutvikling. Han driver også på å studere UX design hos Noroff.