fbpx

Skal du studere digital markedsføring? Les denne artikkelen først!

Blogg

Som en bedrift som leverer ulike tjenester innen digital markedsføring i Norge, bestemte vi oss for å gjøre litt research for alle de som ønsker å studere dette. I vår guide inkluderer vi nødvendig informasjon du må ha før du søker på studier, informasjon om skoler og nettkurs, priser og potensiell lønn etter endt studium. Vi deler også litt om din fremtidige arbeidsdag, oppgaver og hva vi anbefaler deg å ha med i CV-en for å få jobben FØR du er ferdig med studiene.

Hva er digital markedsføring?

Se for deg at du starter et fantastisk selskap som produserer de absolutt beste vanntette klærne du kan tenke deg. Du har funnet investorer, undersøkelser, fabrikker og produktet er klart til å sendes. Hva skjer nå? Du må selge for å dekke utgifter og tjene penger. Men ingen vet om merket ditt fordi det er helt nytt på markedet. Det er her markedsføring kommer inn!

Markedsføring betyr generelt alle handlingene du foretar deg for å annonsere produktet eller tjenesten din, for å gjøre kundene oppmerksomme på merkevaren din, og som et mål for å øke salget for selskapet. Tradisjonell markedsføring vil være reklame i aviser, magasiner, på tv og radio. Men siden internett raskt kom inn i hverdagen vår, kan vi ikke forestille oss å bruke en dag uten å lete etter noe på nettet. Det er akkurat der digital markedsføring kommer godt med.

Digital markedsføring er relativt nytt, men den har allerede vist seg å være nødvendig og viktig for det store flertallet av bedrifter. Selvfølgelig har du ikke med deg 90-tommers TV overalt, men telefonen er alltid tilgjengelig i lommen eller vesken. Fra perspektivet til en markedsfører betyr det bare at det er lettere for oss å nå våre potensielle kunder gjennom online markedsføringsverktøy i stedet for tradisjonelle. Forestill deg at du driver en nettbasert bedrift, som en nettbutikk. Internett er der 100% av kundene dine er.

Typer av digital markedsføring

Når vi snakker om markedsøring på nett, generaliserer vi vanligvis forskjellige typer av det. I større byrå kan det være personer dedikert til hver og en spesifikk del av den. I mindre selskaper kan en person jobbe innenfor flere felt uten å spesialisere seg i én bestemt.

5 typer av digital markedsføring:

  1. Markedsføring på sosiale medier (SoMe, SMM)
    Sannsynligvis den mest populære og mest brukte typen. Den inkluderer å lage profiler i sosiale medier, legge ut konstante oppdateringer, promotere innlegg, engasjere seg med folk og mer. Store selskaper har normalt en hel avdeling dedikert til SoMe, mellomstore selskaper kun 1 person og mindre selskaper går til byrå og ber dem gjøre annonsedelen. De mest brukte plattformene i Norge er Facebook og Instagram.
  2. Betal-per-klikk eller annonsering (PPC, SEM)
    En av de enkleste metodene. Når du setter opp kampanjen velger du demografi og andre filtre som brukernes enhet (mobil, data etc). Nå vil annonsen din vises på Google, Facebook eller et annet nettsted som fungerer med PPC. Den vil bli vist til målgruppen din, og hvis de klikker på den, får du besøkende og betaler for det ene klikket. De mest populære PPC-plattformene i Norge er Google Ads og Facebook Ads.
  3. Søkemotoroptimalisering (SEO)
    SEO er noe en bedrift begynner å tenke på når de leter etter en langsiktig løsning. I utgangspunktet handler det om å optimalisere nettstedet ditt for å få det til å vise på toppen av Google når folk søker etter spesifikke søkeord. For eksempel «kjøp roser i Oslo» eller «Restaurant i Tromsø». Hvis nettstedet ditt vises i de første 3-5-10 resultatene på Google, vil du få trafikk til nettstedet ditt på en konstant basis. Vi har allerede diskutert forskjeller mellom annonsering og SEO.
  4. Innholdsmarkedsføring
    En annen flott teknikk som noen ganger blir overskygget av andre. I utgangspunktet må du være journalist og skrive gode tekster, research, lage infografikk, lage videoer, podcaster, e-bøker etc. Mer eller mindre alle typer innhold som brukes til å lage et markedsføringsmateriale det er mye brukt som en viktig del av stort sett alle andre teknikker vi snakker om her.
  5. E-post markedsføring
    Har du abonnert på nyhetsbrev eller nettsider? Kanskje Zalando, Norrøna eller NRK? Det er en person som lager disse e-postene og sørger for at de blir levert til deg i sesongbaserte kampanjer eller bare som en del av generell markedsføring. Dette fungerer best i større skala med noen tusen abonnenter.

Nettstudier i Norge

Nå når vi har snakket om hva digital markedsføring er og hva du trenger å vite om de forskjellige typene, la oss dykke litt mer inn i hvor og hvordan du kan studere det. Vi gjorde litt research for å se hvilke skoler som tilbyr relevante studier, hvor mye de koster, om du kan få lån i lånekassen og hvor lang tid det tar å fullføre studier.

Disse skolene tilbyr digital markedsføring nettstudier i Norge:
(for studier på campus klikk her)

Digital markedsføring @ Høyskolen Kristiania

Pris: 46 400,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 1 år
Gjennomføring: Deltid
Studiested: Nettstudier

Opptakskrav: Generell studiekompetanse, realkompetanse
Studiepoeng: 30

Kommentar fra Zocial:
På kun ett års deltidsstudie tilbyr Kristiania å lære studentene å lage innholdsmarkedsføring, SEO, annonsering, e-post markedsføring og arbeid med sosiale medier. Veldig praktiske studier for de som ønsker å begynne å jobbe så snart de er ferdige med studiene eller studere mens de jobber fulltid. Et av de rimeligere programmene fra en god skole.

Digital markedsføring @ Noroff

Pris: 76 000,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 1 år heltid, 2 år deltid
Gjennomføring: Heltid, deltid
Studiested: Nettstudier

Opptakskrav: Generell studiekompetanse, yrkesrettet utdanning med fagbrev, realkompetanse
Studiepoeng: 60

Kommentar fra Zocial:
Noroff tilbyr full fagskolegrad og det ser ut som det gir en praktisk forståelse av faget. De fokuserer på sosiale medier, innholdsmarkedsføring, SEO samt på analyse av resultatene. Fordelen med programmet er at du kan starte studier 4 ganger i året. Så hvis du en dag våkner og bestemmer deg for å begynne å studere, er sjansen stor at du kan søke og gjøre det med en gang.

Digital markedsføring komplett (del 1, 2 og 3) @ NKI

Pris: 19 550,- kr*
Lånekassen: ✖

Varighet: 6 måneder
Gjennomføring: Nettstudier med fleksibel oppstart
Studiested: Nettstudier

Opptakskrav: ✖
Studiepoeng: ✖

Kommentar fra Zocial:
NKI tilbyr et kurs om digital markedsføring som varer i 6 måneder. Siden det ikke er studier, men heller opplæring i digital markedsføring, gir det ikke noen fleksibilitet for studenter. Likevell lover NKI å lære deg alt du trenger å vite om Google-tjenester som markedsførere bruker daglig, hvordan du annonserer i sosiale medier, SEO, WordPress, e-post markedsføring og til og med landings sider. Dette krever nok en fulltids deltagelse.

Årsstudium i digital markedsføring @ Bjørknes Høyskole

Pris: 72 000,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 1 år
Gjennomføring: Heltid, deltid
Studiested: Nettstudier

Opptakskrav: Generell studiekompetanse, 23/5-regelen, realkompetanse
Studiepoeng: 60

Kommentar fra Zocial:
Overraskende nok sier programmet at du skal lære grunnleggende økonomi og administrasjon ved siden av det du skal lære. En litt rar kombinasjon. Programmet ser ikke ut som noe annet og fokuserer utelukkende på teoretisk kunnskap. Det er mulig å få en bachelorgrad hvis du bestemmer deg for å fullføre studiet. Noe som er fint, men det hadde vært bedre om de fokuserte på den mer praktiske delen av markedsføringen.

Bachelor i digital markedsføring og ledelse @ Bjørknes Høyskole

Pris: 216 000,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 3 år
Gjennomføring: Heltid, deltid
Studiested: Nettstudier

Opptakskrav: Generell studiekompetanse, 23/5-regelen, realkompetanse
Studiepoeng: 180

Kommentar fra Zocial:
Dette er en bachelorgrad som utvider tidligere studier og åpenbart inkluderer den også. Dette er en veldig teoribasert studie som dekker det meste av det tradisjonelle markedsstudier ville dekket. De inkluderer også et kurs i brukergrensesnittdesign, som undervises på engelsk.

Alle nettstudier sammenlignet

*Priser gyldig for studieåret 2021-2022, ekskludert registreringsavgift.

Studier på campus

Digital kommunikasjon og markedsføring @ BI

Pris: 210 000,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 3 år
Gjennomføring: Heltid
Studiested: Oslo, Bergen, Trondheim

Opptakskrav: Generell studiekompetanse og et minimum antall konkurransepoeng
Studiepoeng: 180

Kommentar fra Zocial:
Denne bacheloren ser ut som en solid blanding av teoretisk kunnskap samt praktiske studier og lover at du etter 3 år vil kunne jobbe med SEO, SEM, SoMe, innholdsproduksjon, lage analyser og generelt gjøre det bra innen digital markedsføring. Det ser ut som et interessant alternativ for de som ønsker å ha en bachelorgrad.

Digital markedsføring, høgskolekurs på deltid @ Høgskulen i Volda + IGM

Pris: 45 000,- kr* (-50% for GU-medlemmer)
Lånekassen: ✓

Varighet: 1 år
Gjennomføring: Deltid
Studiested: Oslo

Opptakskrav: Studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
Studiepoeng: 30

Kommentar fra Zocial:
Her vil du lære om SEO, sosiale medier, markedsføringsstrategier og planlegging. Det er 5 samlinger á 3 dager, kl 9-15 på campus i Oslo. Programmet er ment for de som allerede jobber med markedsføring eller relaterte felt og ønsker å få en dypere kunnskap om dets online aspekter, men det passer også for andre grupper.

Digital markedsføring og kommunikasjon @ Universitetet i Agder

Pris: 15 000,- kr*
Lånekassen: ✖

Varighet: 1/2 år
Gjennomføring: Deltid
Studiested: Kristiansand

Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Studiepoeng: 7,5

Kommentar fra Zocial:
Ifølge programmet fokuserer kurset på hvilke markedsføringsverktøy som finnes der ute og hvordan de fungerer. Et av disse 101 kursene som det ser ut som.

Digital markedsføring @ Gokstad Akademiet

Pris: 192 000,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 2 år
Gjennomføring: Heltid
Studiested: Sandefjord

Opptakskrav: Generell studiekompetanse, realkompetanse
Studiepoeng: 120

Kommentar fra Zocial:
Her tilbyr de deg høyere yrkesfaglig utdanning med flere praksisstudier. Sosiale medier, SEO, strategi og analyse, innholdsmarkedsføring. Altomfattende og ganske interessant løsning for de som ikke vil ta bachelorer, men føler at 1 år ikke er nok til å lære alt man trenger for en jobb.

Digital markedsføring (campus) @ Noroff

Pris: 120 000,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 1 år
Gjennomføring: Heltid
Studiested: Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger

Opptakskrav: Generell studiekompetanse, yrkesrettet utdanning med fagbrev, realkompetanse
Studiepoeng: 60

Kommentar fra Zocial:
Heltidsversjon av studiene Noroff tilbyr, også på nett. Bra for de som foretrekker å studere på campus siden det tilbyr 4 forskjellige byer å velge mellom. Men det følger en ekstra kostnad på 44 000,- sammenlignet med studier på nett. Godt spørsmål: hvorfor betale ekstra for å studere noe som er ganske mye relatert til å jobbe på nett?

Digital markedsføring (campus) @ Høyskolen Kristiania

Pris: 258 000,- kr*
Lånekassen: ✓

Varighet: 3 år
Gjennomføring: Heltid
Studiested: Oslo

Opptakskrav: Generell studiekompetanse, realkompetanse
Studiepoeng: 180

Kommentar fra Zocial:
Her har vi en fulltids bachelor på med fokus på både teori og praksis. Det er mulig å ta et utvekslingssemester til ulike land som samarbeider på Høyskolen Kristiania.

Alle studier på campus sammenlignet

*Priser gyldig for studieåret 2021-2022, ekskludert registreringsavgift.

Mening om studier

Som en med tidligere utdannelse fra NHH (International Business), vil jeg ikke anbefale noen av studiene vi nevnte her. Den første ferdigheten du trenger å lære for å bli en god digital markedsfører er å lære å google. Da vil du se at det meste av informasjon allerede er tilgengelig gratis på nett. I stedet for å betale for disse studiene, invester alt du har råd til å investere i aksjer.

Gjør dette i stedet:

  1. Få en tidligere GRATIS utdanning innen økonomi, markedsføring, informatikk eller journalistikk. For eksempel Internasjonal markedsføring Bachelorgrad i Bodø fra Nord Universitetet eller Markedsføring, innovasjon og ledelse Bachelorprogram i Ålesund fra NTNU.
  2. Ta gratis nettkurs i digital markedsføring
  3. Bygg nettsiden din
  4. Bruk oppnådd kunnskap til å markedsføre nettsiden din
  5. Fortjeneste!

Gratulerer, du har ditt første porteføljeprosjekt klart og en tidligere utdanning som du kan bruke til fremtidige studier.

Mykola Blokhin,
Webdesigner, SEO-ansvarlig

Det er bra å ha god utdanning innenfor faget man skal jobbe med. Jeg som ansetter folk til firmaet mitt ser både på utdanningen og jobberfaringen til en søker. Det er fordelaktig å ha begge deler, men ulike ting krever ulik kompetanse. De fleste jeg har jobbet med har en eller annen form for relevant utdanning, men digital markedsføring er ganske nytt på markedet. Det vil ikke nødvendigvis øke sjansene dine for å få jobb, men det vil definitivt ikke redusere dem. Uansett, for den rette kandidaten tilbyr vi opplæring i digital markedsføring.

Glenn Helge Kvilhaugsvik
Daglig leder

Det er mye du kan lære når du tar digital markedsføring utdanning. Men det er også viktig å lære hvordan alle verktøyene fungerer og hvordan du bruker dem for å oppnå bedre resultater. Jeg tror ikke du vil være i stand til å lære disse verktøyene i dybden mens du studerer da dette uansett er noe du må lære på egenhånd. Hvis jeg skulle velge et av disse programmene ville jeg valgt det som gir 50% teoretisk kunnskap og 50% praktisk. Resten ville jeg prøvd å lære på fritiden.

Eline Naley
Digital markedsfører

Gratis digital markedsføring kurs vi anbefaler

Hvis du bestemte deg for å lære digital markedsføring på egenhånd, er det en god idé å gjøre det på fritiden ved siden av hovedstudiene eller hovedjobben. Eller hvis du bestemte deg for å ta et av programmene vi snakket om, men du fortsatt ønsker å bli kjent med alle disse dyrebare verktøyene, bare fullfør disse kursene først. Alle kursene er GRATIS med mindre annet er spesifisert.

Uansett, her er “the holy grail» av digital markedsførings kurs:

  1. Grunnleggende om digital markedsføring
    Absolutt et must for de som ikke har tidligere erfaring innen faget og ønsker å finne ut hva det handler om. Google forklarer det slik at alle kan forstå det. Se på det som ditt 101-kurs.
  2. Google Ads kurs
    Oddsen er at du vil jobbe med PPC og Google Ads er en av de vanligste løsningene å bruke. Etter å ha gått gjennom offisielle kurs, vil du kunne lage kampanjer i Google Ads og forstå hvordan det fungerer.
  3. Google Analytics kurs
    Du må spore resultatene av kampanjene dine på en eller annen måte. Det er der analyser kommer godt med. Den samler inn data fra nettsidens besøkende og viser deg alt fra demografi til nettlesertid og land. Ja, det er slik informasjonskapslene dine brukes. Nå kan du lære hvordan du setter dem i bruk.
  4. Ahrefs akademi
    Verktøyspesifikt kurs for de som ønsker å lære å bruke Ahrefs. Hovedfokus er SEO, men det er også greit å få et grep om dette verktøyet hvis du begynner å jobbe med stort sett alle virkemidler for digital markedsføring.
  5. SEMrush SEO verktøy-kurs
    Et annet populært verktøy å bruke for digital markedsføring, og det er helt gratis å melde seg på. Husk at disse SEO-verktøyene er ganske dyre, så å forstå hvordan både Ahrefs og SEMrush er noe å skryte av.
  6. Facebook-plan, profesjonelt sertifikat for markedsføring i sosiale medier
    Dette kurset er på en måte gratis, men siden det er på Coursera, må du betale litt ekstra for gradering og andre tjenester. Men siden det er et kurs gitt av Facebook selv, og det også tilbyr sertifisering, er det verdt det.

Hvis du ønsker å gå enda dypere, finnes det lærlingsplattformer som tilbyr gratis og betalte kurs i digital markedsføring. Sjekk ut edX, Udemy, Coursera eller Skillshare for å finne ut mer.

Lønnsnivå i forskjellige byer

Gode nyheter for de som ønsker å jobbe i feltet: Det er stor etterspørsel i hele Norge. Men åpenbart er det mye lettere å få jobb i Oslo.
Lønn vil avhenge av noen få faktorer:

  • Plassering
  • Størrelsen på firmaet
  • Type firma
  • Erfaring

I følge Statistisk sentralbyrå gjennomsnitts lønn for 2431 Reklame- og markedsføringsrådgivere er 52 880,- pr måned eller 634 560,- per år. Men ikke bli for begeistret for digital markedsføring lønn, dette tar ikke hensyn til alle faktorer og viser heller generelle tall. For eksempel vil du i Oslo få 6% mer enn i Tromsø. Dessuten vurderer den ikke bare digitale markedsførere.

Alle faktorer tatt I betraktning, digital markedsføring lønn starter på 420 000,- – 500 000,- for nyutdannede i de fleste byer. Jo bedre utdanning du har, jo mer kan du score fra start. Dessuten tilbyr noen firma fine bonuser.

Obs! Siden du ønsker å jobbe med markedsføring, husk at det handler om hvordan du selger deg selv. Hvis du har noe å tilby og kan overbevise firma om at du faktisk er verdt pengene du ber om, vil du få et bedre tilbud.

Du kan alltids få lønnsøkning, derfor anbefaler vi deg å få nye ferdigheter, sertifikater og kunnskaper. Så lenge du kan bruke dem på jobb vil det lønne seg.

«Day in life» av digital markedsfører

Du vil sannsynligvis vite hvordan fremtiden din ser ut. Nok en gang avhenger det veldig av firma og oppgavene du skal utføre, men la oss se for oss en dag i livet til «Solveig Pedersen»

Navn: Solveig Pedersen
Alder: 28 år
Yrke: Digital markedsfører
Sted: Stavanger

06:00 Det er mandag morgen. Solveig våkner og begynner morgen rutinen. Hun går på badet, lager en enkel og sunn frokost med havregrøt og frukt, mens hun spiser sjekker hun sosiale medier.

06:45 Etter frokost sminker hun seg og gjør seg klar til jobb.

07:30 Solveig drar på jobb. Hun bor i nærheten av kontoret slik at hun får en fin morgentur hver dag.

08:00 Endelig på kontoret. Etter å ha hilst på kollegaene og tatt en kopp kaffe fra kjøkkenet åpner hun den bærbare datamaskinen, leser e-post og svarer på dem.

08:30 Solveig sjekker jobbens nettbaserte arbeidsledelsesverktøy Asana for å se hennes nåværende oppdrag og prosjekter. Hun ser ett viktig prosjekt med høy prioritet: Facebook-kampanje for Dale Of Norway. De laget en nye kolleksjon skigensere basert på Olympiske vinterleker 1994 på Lillehammer og ønsker å ha en kampanje i sosiale medier. Hun begynner å jobbe med ideer.

10:30 Teammøte for å diskutere aktuelle prosjekter med ledelsen. På dette møtet får Solveig brainstorme med kollegaene sine om firmaets pågående prosjekter.

12:00 Lunsjtid! Solveig nyter sin sunne vegetarsalat med soltørkede tomater sammen med kollegaene i kafeteriaen. De snakker om nye TV-serier som hun fortsatt ikke har sett, men plott-vridningen høres ut som noe hun ville likt.

12:30 Solveig er tilbake ved skrivebordet og jobber videre med Facebook-kampanjen for Dale of Norway. Hun gjør søkeordsundersøkelser i SEMrush og arbeider med tekster til kampanjen. Solveig bestemmer seg for å basere demografien på sin forrige kampanje, men justerer den litt i alder. De som likte OL i 1994 er i 40- og 50- årene, så det må tas hensyn til.

14:00 De har nettopp fått enda en stor kunde som vil ha Google Ads. Sammen med teamet sitt jobber Solveig med strategien for den nye kunden. De vil kjøre flere kampanjer samtidig og ønsker å gjøre det de neste 12 månedene.

15:50 Arbeidsdagen nærmer seg slutten og Solveig sjekker de siste e-postene og ser hva som må gjøres i morgen.

16:00 På vei hjem er Solveig innom Rema 1000 for å handle.

17:00 Hyggelig middag med kjæresten. De bestemmer seg for å prøve italiensk pasta med kongeøsterssopp, tomat, basilikum og hvitløk, som de koker sammen.

18:00 Sammen med kjæresten drar hun på treningssenteret som ligger rett over leiligheten deres.

19:30 Det er på tide å lære litt siden Solveig ønsker opprykk og bestemte seg for å gjøre full Facebook-sertifisering på egen fritid.

21:00 Hun husker den TV-serien de snakket om på jobben og sjekker første episode på Netflix for å se om hun liker den.

22:00 Det er på tide å legge seg for å få nok søvn og være produktiv i morgen på jobb.

Hvordan få jobb før du er ferdig med studiene

Det er faktisk enklere enn du tror å få jobb før du fullfører digitale markedsføringsstudier. Vel, du må jobbe og mase litt mer, men det vil lønne seg til slutt. Vi har laget en trinn for trinn guide om hvordan du ordner det.

Trinn 1: Få portefølje
Bygg din egen nettside, skriv artikler på den, se hvordan den fungerer fra innsiden. Google vil svare på alle spørsmålene dine om hvordan du lager en nettside.
Kort sagt: få billig hosting, billig domene, SSL-sertifikat, installer WordPress, skriv 10 artikler og publiser dem på nettsiden din.
Avansert nivå: få et tema og prøv å endre og tilpasse det til dine behov.
Pro nivå: Installer WooCommerce og lag en liten butikk. Du trenger ikke å selge noen produkter, men å lære hvordan det fungerer er det som er poenget.

Trinn 2: Sertifikater
Vi har jo allerede diskutert hvilke sertifikater du må få og hvilke verktøy du trenger for å lære for å få jobb innen digital markedsføring (se her). Det er lurt å skaffe noen så tidlig som mulig, men husk at noen av dem har utløpsdato (Google Ads). Målet ditt er ikke å få så mange sertifikater som mulig, men få de riktige.

Trinn 3: Få deg en jobb
Det ville være det beste alternativet for å få en lærlingplass eller en lavtlønnet jobb innen digital markedsføring. Startups eller modne selskaper, få alt du kan. Fortsett å sende søknader selv om du får avslag hele tiden. Til slutt vil du få et positivt resultat. I mellomtiden, hvis du ikke kan få en kontorjobb enda, ta hvilken som helst jobb. Helt ærlig, når arbeidsgiver ser på CV-en din som nyutdannet bør de se at du studerte på fulltid, jobbet deltid og fikk ekstra kompetanse, sertifikater og jobbet med porteføljen din. Selv uten arbeidserfaring forteller det mye om deg som en hardtarbeidende person.

Det høres kanskje vanskelig ut, spesielt hvis du prøver å opprettholde det sosiale livet, men det er fullstendig gjennomførbart. Lifehack: Hvis vi skulle velge mellom en toppkarakter studeng og en som studerte, jobbet, lærte nye ferdigheter og bygde portefølje, ville vi helt klart valgt den siste. Det finnes ikke karakterer i det virkelige liv.

Profftips: Fortsett å bygge porteføljen din og snakk om den på din personlige blogg. Lag en frittstående blogg eller blogg på https://medium.com. Skriv historier om hva du holder på med. Forklar hva, hvorfor og hvordan du gjorde noe og hvilke resultater du oppnådde. Dette er porteføljen din selv før du begynner å jobbe med skikkelige prosjekter.

Konklusjon

Vi har laget den mest detaljerte guiden for alle som ønsker å studere og jobbe med digital markedsføring. Du vet hvor du skal få utdanning, hvilke kurs og sertifikater du trenger og hva du skal gjøre i fremtiden. Har du spørsmål eller kommentarer? Del gjerne tankene dine med oss i kommentarfeltet. Vi vil prøve å svare på alt. Og hvis du likte forskningen vår, vennligst del den med nettverket ditt på sosiale medier.

Om forfatterne:

Mykola Blokhin er spesialist innenfor flere felt i digital markedsføring, inkludert SEO og annonsering. Startet i Zocial i februar 2021 som webdesigner. Han er for tiden involvert i UX designstudier ved Noroff, slik at våre kunder kan være sikre på at vi implementerer riktige UX-fremgangsmåten (Brukeropplevelser) i våre prosjekter.

Glenn Helge Kvilhaugsvik - Daglig leder ZOCIAL

Glenn Helge Kvilhaugsvik er eier og daglig leder i ZOCIAL. Han er utdannet grafisk designer i bunn, men hele hans arbeids karriere har gått i digital markedsføring. Han har lang og bred erfaring innenfor både Webdesign / Webutvikling, Sosiale medier og Google. Han var bl.a. en av de første i Norge som jobber kommersielt med sosiale medier 100%.

Meny