fbpx

SEO VS annonsering: Hva er best?

Blogg

Hvis du har et begrenset budsjett for digital markedsføring, har du sannsynligvis tenkt på å fordele det til en best mulig løsning. Hva er den beste løsningen for deg og hva bør du gjøre? Det er spørsmålet vi svarer på i dag. Men la oss først ser på forskjellene mellom SEO og annonsering.

SEO: Vi har allerede en fin forklaring på hva SEO er og hvordan det fungerer. Kort sagt, du optimaliserer nettsiden din for Google for å sikre at folk finner nettsiden din uten problemer. Selv om det er lettere å si enn å gjøre det, er SEO en flott teknikk for langsiktig markedsføringsstrategi.

Fordeler med SEO

  • Det er mer kostnadseffektivt sammenlignet med annonsering. Du trenger ikke å betale hver gang for å få klikk på nettsiden din så lenge du holder deg i toppen på Google-søk.
  • SEO er gunstig for nettsiden din generelt. Når det gjøres riktig, påvirker det brukeropplevelsen på nettsiden positivt og øker salget. Det påvirker både eksterne og interne fakta om kvaliteten på nettsiden din. Selv om annonsering heller ikke påvirker.
  • Det er en langsiktig strategi. Folk vil lete etter «kjøp blomster i Haugesund» i dag, i morgen og om ett år. Har du søkeordet i Google-toppen sikrer du din mangeårige digitale markedsføringsstrategi.

Ulemper med SEO

  • SEO er langsomt og tidkrevende. Ikke forvent å få klikk på nettsiden din med en gang. Google ønsker å sørge for at nettsiden din er så god som det går an og at besøkende får det de kom for. Dessuten er du ikke den eneste som ønsker å få besøkende fra Google.
  • Du kan ikke gjøre det en gang og aldri røre det igjen. SEO bør implementeres som en pågående prosess. Engangs optimalisering vil ikke være like effektive som pågående SEO.

Annonsering: Når du kjøper besøkende på nettsiden din, betyr det at du betaler for annonsering. Mesteparten av tiden er det enten Facebook eller Google Ads eller til og med en kombinasjon av begge. Så lenge du betaler for tjenesten får du klikk på nettsiden din. Men hvis du bestemmer deg for å stoppe, stopper også trafikken på nettsiden din.

Fordeler med annonsering

  • Det går fort. Du begynner å få besøkende på nettsiden så snart du starter en kampanje. Til sammenligning med SEO, der det tar måneder å se resultatene, er annonsering en rask løsning for å få besøkende.
  • Mer kontroll over resultatene. I motsetning til SEO har du full kontroll over markedsføringskampanjen din i Google Ads eller Facebook. SEO påvirkes av algoritmens endringer, konkurrentene og atferds faktorene til brukerne av nettsiden din.
  • Du vet hva du får. Hvis du ser at et bestemt søkeord bringer trafikk til nettsiden din, men ikke øker salget kan du bytte til et annet søkeord.

Ulemper med annonsering:

  • Du må hele tiden betale for trafikk. Så snart du slutter å betale får du ikke trafikk til nettsiden din. Og med høyere konkurranse må du betale høyere pris per klikk for å få besøkende til nettsiden din.
  • Det kan bli ganske dyrt. For eksempel, hvis vi analyserer alle relaterte søkeord til et søkeord «advokat» kan vi se at 1 klikk på annonsen med Google-søk «trafikkulykke advokat» kommer til å koste oss 220,- (se CPC(USD) på skjermbildet, som viser kostnad per klikk i amerikanske dollar. Selv om månedlig volum er ganske lavt, er konkurransen om dette søkeordet ekstremt høyt.
  • Det tar tid å sette opp en god kampanje og justere den for høyere avkastning. Anta at du må bruke rundt 3 måneder på å lage en god kampanje som gir det beste resultatet.

Hva er det beste for meg: SEO eller annonsering?

Begge! Hvis du kan bruke begge deler, vær så snill å gjør det. SEO vil sørge for at din langsiktige strategi blir utført og annonsering vil holde dine skaffe besøkende når du vil det. Men hvis du ikke vil bruke penger på begge deler, er det bare å velge det som er best for deg. Å bruke annonsering og grunnleggende SEO på nettsiden din vil gi et løft for bedriften din.

Annonsering er også bra for sesongbaserte produkter og tjenester. Du kan kjøre kampanjer akkurat når du trenger de og glemme resten av året. du selger sannsynligvis ikke juleleker eller sommershorts hver dag i året.

SEO er noe som vil gjøre at bedriften din blir lagt merke til gjennom hele året. men det vil også ta mer tid å få resultatene.

Imidlertid vil en god markedsføringsstrategi være fordelaktig for virksomheten din uansett om det er annonsering eller SEO.

Om forfatteren:

Eline Naley er spesialisert innenfor Facebook, Instagram og Google Adwords annonsering. Hun startet i Zocial i 2019 som digital markedsfører. I dag har hun ansvar for oppsett, drift og rapportering av de fleste sosial medie kampanjer og Google Ads kampanjer for våre kunder.

Meny