Zocial bytter nå leverandør for hosting. For våre kunder vil dette bety tryggere, bedre og raskere nettsider.
– Vi hadde aldri byttet leverandør om det ikke var for at vi har funnet en løsning som faktisk er bedre, forteller daglig leder, Glenn Helge Kvilhaugsvik.
Omtrent siden oppstarten av Zocial har vi benyttet oss av den hostingleverandøren som har vært ansett som best på markedet. Nå har en ny aktør steget opp som førstevalget.
– Fordelene kundene våre nå får går på fleksibel serverkapasitet, mindre nedetid, back-up, bedre sikkerhetsnett, hastighet og support, sier Kvilhaugsvik og tilføyer: – Alle er ting jeg mener er viktige i forhold til hosting. Om disse ikke er på plass kan man støte på en del utfordringer, som vi ikke vil havne i.
– Partneravtalen med et ambisiøst og kundeorientert byrå som Zocial, er viktig for Webhuset som satser på å utvide tilstedeværelsen og styrke samarbeidet med ledende norske byråer. Sammen skaper vi verdi, sier partneransvarlig i Webhuset, Hilde Holmefjord, om avtalen.
Webhuset har gjort betydelige oppgraderinger på serverparken sin den siste tiden. Og med servere i Oslo og Bergen, er de også den eneste, store norske leverandøren igjen på markedet. Noe som har veid tungt i valget om å bytte leverandør.
– Det vil si at når du er på nett og skal inn på en nettside, så vil det gå raskere å hente opp en nettside fra en server som er i nærheten av deg selv, enn en som står i USA eller en annen plass i Europa, forklarer Kvilhaugsvik og utdyper: – Det er ikke alltid det har like stor betydning, men det kan ha. Spesielt om det er mye innhold som skal lastes inn.
Med en norsk leverandør er man også sikker på at personvern og sikkerheten blir ivaretatt.
– Våre høyt sikrede norske datasentre er driftet med 100% fornybar energi og har en rekke ISO sertifiseringer knyttet til sikkerhet og infrastruktur. Redundante linjer og strømforsyning sikrer svært stabile systemer. Vi jobber aktivt med sikkerhet for vårt datamiljø og systemprosesser. I dag er det et økt fokus på sikkerhet og at data lagres lokalt i Norge. Webhuset har alltid hatt norske datasentre og vet viktigheten av dette. Trygghet og sikkerhet er avgjørende når det kommer til datalagring og derfor er det viktig at norske data forblir i Norge, sier Holmefjord.
Har testet ut løsningen
Det å skifte leverandør er skummelt. For å forsikre oss om at Webhuset er det rette valget for oss og vår kundeportefølje, har vi over lengre tid prøvd ut deres løsninger.
– Over en fire måneders periode har vi testet ut Webhuset for å se at løsningene fungerer bra, og oppfyller de kravene vi har. Vi hadde aldri byttet leverandør om vi ikke mente at Webhuset nå har steget frem som den beste leverandøren, forsikrer Kvilhaugsvik.
I løpet av prøveperioden har vi kommet med innspill, hvor Webhuset har videreutviklet deler av løsningen sin.
– Webhuset har virkelig vist at de ønsker oss som kunde. Når vi har påpekt ting som kanskje kunne vært annerledes, eller ting vi ønsker oss, så har de tilpasset. For eksempel kan vi nå dele tilgang til spesifikke områder vi har registrert under vår partnerportal. Det betyr at vi enkelt kan gi deg, eller it-avdelingen din, tilgang til det som tilhører deg som kunde. Dette er en tjeneste som ikke mange andre leverandører tilbyr, sier Kvilhaugsvik.
Flytteprosessen har startet
Over 100 nettsider skal over på nye servere de kommende ukene. Prosessen med å flytte over er allerede i gang, og vi regner med at alle nettsteder er oppe og går på ny server i løpet av januar.
– Det ligger mye arbeid bak å flytte såpass mange nettsider. Derfor er man alltid litt skeptisk til å bytte leverandør. Men hos oss er vi opptatt av kvalitet, derfor tar vi dette steget, fortsetter Kvilhaugsvik.
Webhuset vil stå for selve flyttingen. Vår erfarne webutivkler, Mykola Blokhin, vil deretter gå over hver enkelt nettside som et ekstra kvalitetsledd for å forsikre oss om at alt er som det skal før nettsidene går live på ny server.
– Vårt migrasjonsteam har god erfaring og kompetanse med slike flytteprosesser. Her sikrer vi at prosessen blir effektiv og sømløs uten noen påvirkning av tjenestene, betrygger Holmefjord.
De fleste av våre kunder vil derfor få en bedre løsning, uten å måtte gjøre noe selv.
– De som har både server, database og domene hos oss, trenger ikke å tenke på noe – vi fikser alt. De som eksempelvis har kontroll på domenet selv, må endre hvilken ip-adressen domene peker mot. Men for de dette gjelder så tar vi kontakt og gir en forklaring på hvordan det skal gjøres, eller de kan gi oss tilgang så gjør vi det for dem, avslutter Kvilhaugsvik.