Hvis man ikke har hørt om UX-design i 2023, har man sannsynligvis heller ingen anelse om de positive følgende dette kan ha for din bedrift eller produkt. Selv om du vet absolutt alt om produktet ditt og føler deg som en ekspert på området, vet du nok at det alltid er rom for forbedring. Så, hva gjør du?
Du prøver å se det fra sluttbrukerens perspektiv. Du finner løsninger som gjør det lettere fra brukerens ståsted – selv for noen som bruker tjenesten eller produktet ditt for første gang.
Samme konsept gjelder for nettsiden du prøver å selge produktet eller tjenesten fra. La oss si at en kunde kommer inn på nettsiden din via Google Ads. Så fort kunden kommer inn på nettsiden vil han/hun umiddelbart danne en oppfatning basert på nettside-designet. Er det noe som er behagelig og se på, og har det noe som fanger oppmerksomheten til kunden? Kort sagt så bearbeider hjernen din dette automatisk i løpet av få sekunder og gjerne underbevisst.
Neste steg for kunden er å finne all informasjonen han/hun trenger om produktet – og kanskje til og med kjøpe det. Det høres enkelt ut, men her kommer den utfordrende delen; hvis siden er vanskelig å navigere, og kunden blir forvirret eller føler seg irritert over hvor man skal klikke, finne informasjon eller hvordan man skal kjøpe, vil de mest sannsynlig ikke legge igjen pengene sine på denne siden. De finner heller et annet og bedre alternativ.
Så hvorfor bør UX-design være en del av din digitale markedsstrategi?
Det handler om SEO (igjen)
Ja, vi liker å snakke om SEO og hvor viktig det er for merkevaren din. Nettopp fordi det er det. Men ikke alle forstår sammenhengen mellom SEO og UX-design.
Hvordan bestemmer Google hvilken posisjon nettstedet ditt skal ha? Hva er det som gjør at nettstedet på førsteplass er bedre enn nettstedet på tredjeplass? Faktisk, er det ingen bortsett fra Google selv som vet den nøyaktige formelen. Dette er fordi Googles algoritmer tar hensyn til mange faktorer. Men, vi vet nok til å bedømme hva som fungerer på en positiv måte – og hva som påvirker nettstedet negativt. En av disse faktorene er brukernes oppførsel.
La oss si at noen googler «kjøp blomster i Haugesund» og klikker på den første lenken i «organiske» resultater (Resultatene som ikke er oppført som annonser). De åpner siden, men sliter med å finne frem. Etter å ha prøvd en liten stund, bestemmer de seg for å gå tilbake til Google og i stedet klikke på den andre lenken. Her lykkes de med å finne det ønskede produktet.
Kan Google forstå hva som nettopp skjedde og spore det? Svaret er ja. Hva forteller det Google? Det forteller at den andre nettsiden sannsynligvis burde være på førsteplass. Og med alt annet i betraktning, hvis flere brukere foretrekker den andre nettsiden fremfor den første, vil Google bytte posisjonene og prioritere den nettsiden som har skapt flest mulig positive handlinger.
Hva har det å gjøre med UX-design? Vel, UX hjelper brukere med å fordøye informasjonen på en enkel måte. Det betyr at de kan finne all informasjon de leter etter inne på nettsiden med et enkelt tastetrykk. De vet hvor de skal se, hvor de skal klikke, og hvordan de skal bestille. Alt det den andre nettsiden i eksempelet ovenfor hadde.
Du ønsker høyere avkastning på investeringen (ROI)
Hva er poenget med å bruke penger på Google Ads eller Facebook Ads hvis det ikke ender i salg? Du vil selvfølgelig prøve å få det meste ut av hver krone du bruker på annonsering. Hvert klikk teller, og du vil optimalisere kampanjene dine basert på dette.
Men hva om kampanjene dine fungerer bedre enn du tror, og det faktisk er nettsiden som er problemet?
Igjen er UX-design her for å hjelpe. Grunnprinsippet bak UX-design er å hjelpe folk å navigere og gjøre dem mer komfortable med å bruke nettsiden din.
Som vi tidligere har nevnt i artiklene våre, er digital markedsføring bygget opp av komplekse handlinger som krever oppmerksomhet fra alle sider. Enten det er sosiale medier, annonser, SEO eller selve nettsiden. Ved å kombinere alle handlinger sammen, får du høyere avkastning, og det er nettopp det UX vil bidra til.
Gjennomfør A/B-testing for å se hva som gir høyere konverteringer til nettsiden, og hvordan du kan tilpasse brukeropplevelsen for å øke salget. Ta i betraktning at hvis vi snakker om en nettbutikk, så snakker vi ikke bare om optimalisering av landingssiden, men hele prosessen fra å legge varer i handlekurven til å faktisk fullføre bestillingen og betale for den. Hver eneste side og opplevelse på veien til salg er viktig – og må være gjennomtenkt.
Øke inntektene
Det aller viktigste med brukeropplevelse (UX) er at det skal hjelpe til med å øke inntektene til selskapet ditt. Dette fungerer uten tvil best når det kombineres sammen med andre digitale markedsføringsverktøy slik som vi har nevnt tidligere. Men en ting du må vite helt sikkert er at uansett hva, så vil et godt brukergrensesnitt og en god brukeropplevelse (UI/UX) alltid ville være til fordel for bedriften din. Uansett størrelse og bransje, om det er nettbasert eller fysisk virksomhet, er det like viktig å ha en brukervennlig nettside.
Vi i Zocial kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av nettsiden din. Ta en uforpliktende prat med oss for å lære mer om hva vi kan gjøre for deg og din bedrift.
Om forfatteren:
Mykola Blokhin ble ansatt som webdesigner/utvikler hos Zocial februar 2021. Han jobber hovedsakelig med utvikling av WordPress nettsider. Han er ansvarlig for å fikse tekniske problemer på frontend og backend i tillegg til at han jobber med SEO.
Mykola er utdannet UX designer hos Noroff, i tillegg har han lang erfaring innen digital markedsføring og webutvikling.