fbpx

Google Ads eller Facebook Ads: Hva skal jeg velge i 2022?

Blogg

Noen ganger har du et begrenset budsjett å bruke på reklame, og du lurer på hva som er den beste måten å bruke det på. Gå all in med sosiale medier eller investere mer tid og krefter i Google Ads? Kanskje dele likt og legge litt i begge kanalene?

Kort svar:

Det er egentlig ingen «one size fits all» situasjon i digital markedsføring. Selv når vi snakker om ulike strategier, noen kan ha nytte av en omfattende SEO-strategi, mens for andre vil det passe bede med annonsering. Gjør research og finn ut hvor målgruppen din er før du bruker penger på annonsering.

Facebook og Instagram annonser

Hvis du har et nytt selskap, og spesielt når du har et nytt produkt å tilby på markedet, er å bygge merkekjennskap det første du må gjøre. Det er fornuftig siden folk ikke bare googler ting de ikke vet om. Men når de vet om bedriften og produktet ditt er det da lettere å begynne å lete etter det på google. Tidslinjen for denne strategien vil se slik ut:

  1. Bygg merkekjennskap på sosiale medier.
  2. Folk begynner å lete etter deg på Google.
  3. Google Ads blir relevant for merkevaresøkeordene dine.
  4. Remarketing på sosiale medier og ny kampanje på Google Ads.

Sosiale medier fungerer best med visuelt innhold, som betyr at hvis du har et visuelt produkt (i utgangspunktet et fysisk produkt), er det fornuftig å kjøre markedsføringskampanjer der. Spesielt på Instagram siden innholdet er basert på bilder.

Det er mange fordeler med å bruke Facebook, og en av de mest merkbare er det store publikumet. Facebook er fortsatt #1 sosiale medieplattform i Norge, og det ser ikke ut som det vil endre seg med det første. En annen fordel er at Facebooks gjennomsnittlige konverteringsfrekvens er på 9,21% som er høyere enn Googles 4,40%.

En av de største fordelene for annonsører på Facebook kommer fra en ulempe for brukere. Folk har en tendens til å dele mye om seg selv på Facebook, hva de liker og ikke liker, grupper de er medlem i, kommentarer og mye annet som Facebook kan samle inn data på for å målrette mot potensielle kunder. Som noen sa, Facebook er gratis å bruke for brukerne er produktet. Noe som av åpenbare grunner er bra for de som ønsker å selge produktene eller tjenestene sine der.

En annen fordel er at Facebook Ads er relativt enkel å bruke. Du trenger litt erfaring for å få en høyere avkastning på investeringen (ROI), men det er veldig enkelt for nybegynnere å starte.

Google Ads

Google er den mest brukte søkemotoren i verden og med alle tjenestene de leverer (Android, Gmail, YouTube, Google Drive og mer..) har de ikke reelle konkurrenter på markedet. Algoritmene deres er basert på hva folk søker etter. Du vil ikke se noen annonser bare ved å gå til Googles startside, du må faktisk søke etter noe, så vil den vise deg relevante annonser. Med mindre du havner på et nettsted som viser annonser fra Google for å tjene penger, her vil du mest sannsynlig se annonser som er relevante for dine tidligere søk, besøkte nettsider eller interesser Google tror du har.

En enkel måte å jobbe med Google Ads på:

  1. Start kampanje med søkeord relatert til produktet ditt.
  2. Optimaliser kampanjen og øk avkastningen.
  3. Sett mer penger i remarketing for å fange flere potensielle kunder.

Den største fordelen med Google er at det i utgangspunktet er et monopol på markedet, noe som gjør det enkelt å velge å annonsere der. Vi vet at våre potensielle kunder bruker Google og mest sannsynlig et par ganger om dagen. Google bruker også kunstig intelligens-algoritmer, og det er derfor det er så enkelt å finne informasjon du leter etter på Google. De prøver også å velge det som er best for brukeren, som betyr at de beste annonsene blir prioritert.

Det mest kontroversielle med Google Ads er sannsynligvis at det for det meste er tekstbasert. Mens du på Facebook eller Instagram må bruke bilder eller videoer, er det store flertallet av annonsene i Google ren tekst. Det gjør det kanskje litt kjedelig, men du kan likevel bruke grafikk for noen typer annonser. En annen ting er at for noen bransjer er det ekstremt dyrt å annonsere. Ser bare på noen av de dyreste søkeordene (CPC er kostnad per klikk, her i amerikanske dollar):

Et klikk på «refinansiere lån» vil koste rundt 550kr!

Google Ads er ikke så komplisert så fort du lærer deg å bruke det og øver deg litt, men det krever definitivt mer kunnskap og forståelse for å komme i gang.

Hva er egentlig det beste?

Det kommer fortsatt an på. Hvis du har budsjett til å annonsere begge stedene bør du gjøre det. Hvis du vurderer én kanal, finn ut hvor du har dine potensielle kunder og invester i den. Vurder også reklamemateriellet (bilder og videoer) du må ha for å annonsere på sosiale medier. Med Google Ads må du først gjøre søkeordundersøkelser for å finne de beste søkeordene å vise annonsene dine på.

Vi i Zocial hjelper deg gjerne med å kjøre annonsene dine på Google eller Facebook.

Les også:

Om forfatteren:

Glenn Helge Kvilhaugsvik er eier og daglig leder i ZOCIAL. Han er utdannet grafisk designer i bunn, men hele hans arbeids karriere har gått i digital markedsføring. Han har lang og bred erfaring innenfor både Webdesign / Webutvikling, Sosiale medier og Google. Han var bl.a. en av de første i Norge som jobber kommersielt med sosiale medier 100%.

Glenn Helge Kvilhaugsvik - Daglig leder ZOCIAL