fbpx

Hvordan din nettside burde være i 2022

Blogg

Mesteparten av bedriftene vi jobber med i 2022 har allerede en nettside. Men de vil ha bedre design, brukervennlighet, SEO, endre Wix/Weebly/Shopify til noe bedre eller skape et mer merkbart merke. Det er både enkelt og vanskelig å lage en oppdatert nettside, versjon 2.0. Enkelt fordi vi kan se hva som er på nåværende nettside og hvordan vi kan bruke det. Vanskelig for det noen ganger faktisk ikke er mye vi kan bruke.

Uansett om din bedrift lager en oppdatert versjon av den gamle nettsiden eller får sin første nettside, er det noen ting du må huske på for å sikre at nettsiden er bygget riktig.

  1. Samme nettside på forskjellige skjermer og plattformer.
    Med mindre du jobber med å lage nettsider er det stor sjanse for at du aldri har tenkt på det, men faktisk ser alle nettsider annerledes ut på forskjellige skjermer. Og det er utviklernes ansvar å sørge for at den ser lik ut på alle skjermer og operativsystemer.

    Skjerm: Den bærbare 13-tommers skjermen er åpenbart mindre enn skrivebordets 27-tommers skjerm. Hvis en nettside er bygget for en større skjerm, kan den trenge litt ekstra rulling for å se større informasjon på en mindre skjerm. Og vice versa. Hvis nettsiden er bygget for en mindre skjerm, kan det være vanskelig å lese skrifttyper på større skjermer eller kanskje nettsiden har for mye tom plass.

    OS og nettleser: Ikke overraskende, men nettsider vil se annerledes ut i forskjellige nettlesere på forskjellige operativsystemer. Mac OS og Windows har forskjellige standarder og noen ganger kan det som ser bra ut på ett operativsystem være litt annerledes på et annet. Det blir mer merkbart i forskjellige nettlesere. Hvis du bestemmer deg for å bruke WebP-bildeformat på nettsiden din, kan du blir overrasket over at Safari ikke støtter det. Det betyr at ingen bilder vil vise overhodet. Noen CSS-stiler støttes ikke fult ut i Microsoft Edge osv.

    Mobil: Ja, nettsider ser også annerledes ut på mobilen. For det første er skjermen liten i forhold til dataskjermen. For det andre så endres orienteringen fra landskap til portrett. Og til slutt har mobilskjermene også forskjellige størrelser, fra små til store. Ikke nok med mobil, men folk bruker jo nettbrett også, som er et sted mellom datamaskiner og mobiler i skjerm størrelse.

    Løsning: Du har sikker hørt om responsiv og adaptiv design. Disse designene sørger for at nettsiden din ikke er statisk og tilpasser seg forskjellige skjermstørrelser og betingelser for å ha et anstendig utseende overalt. Gjør noen tester og åpne nettsiden din på forskjellige skjermer, enheter og nettlesere. Surf på det akkurat som om du var en vanlig besøkende.

  2. Sørg for å svare på spørsmål
    Det er en grunn til at folk havner på nettsiden din. De leter etter svar på spørsmålene sine. Hvis du selger byggematerialer, vil du kanskje inkludere alle typer materialer du selger på nettsiden din. Hvis du har en fysisk butikk, vil du angi adresse og åpningstider. Restaurant? Meny med priser! Hver enkelt bruker leter etter noe på nettsiden din, og du må sørge for at de finner svaret. Det er en god praksis å legge til FAQ-delen på nettsiden for å kunne svare på mer spesifikke vanlige spørsmål om produktet eller tjenesten din. For større nettsider anbefaler vi å bruke søkealternativ på nettsiden.
  3. SEO-klar og knyttet til sosiale medier
    Det er ikke nok å bare ha en nettside. Folk burde kunne finne den gjennom Google. Det er akkurat der SEO kommer godt med. Mens du lager nettsiden din bør du enten gjøre SEO med en gang, noe som er ideelt, eller forberede det for senere. Det betyr å ha en god struktur, optimalisere bilder, koder og skrive nok tekster. Å ha en god base vil forenkle hvor mye mer handling som må gjøres for å gi nettsiden produktive SEO-beregninger.Dine sosiale medier bør lenke til nettsiden din og nettsiden din bør være koblet til dine sosiale medier. Det er den beste praksisen som gjør brukernes liv enklere.

Bonus: Når du flytter gammel nettside til en ny, husk å gjøre omdirigeringer fra gamle sider til nye. Verken Google eller besøkende vil bli gla for å se mange 404 sider som ikke er funnet på nettsiden din.

Konklusjon: Å drive en nettside er ikke så forskjellig fra å drive en fysisk butikk. Du må sørge for at alt er slik det skal være, og du gjør ikke feil som ellers ville vært en enkel løsning. Sørg for at du faktisk konverterer nettsidens besøkende til salg, og en måte å gjør det på er å gi dem en positiv opplevelse.

Om forfatteren:

Eline Naley er spesialisert innenfor Facebook, Instagram og Google Adwords annonsering. Hun startet i Zocial i 2019 som digital markedsfører. I dag har hun ansvar for oppsett, drift og rapportering av de fleste sosial medie kampanjer og Google Ads kampanjer for våre kunder.