Zocial har bistått Mortholmen Sildesalteri med en rekke tjenester for å bygge merkevare og skaffe oppmerksomhet rundt destinasjonen. Leveransen innebærer blant annet visuell profil, kunstfoto, nettsideproduksjon, markedsrådgivning, annonsering, foto- og filmproduksjon, og tekstproduksjon.
Mortholmen
Hvem og hva er Mortholmen?
Utfordringen som måtte løses
I arbeidet med prosjektet ble lista lagt høyt. Da Sig og June kom til oss første gang hadde de en visjon om hva de ønsket at Mortholmen skulle bli. Bygget var allerede langt på vei i restaureringsprosessen, men selve forretningsideen og konseptet var fortsatt i startfasen.
– Da jeg først tok turen innom kontoret til Zocial, ble jeg mektig imponert over Glenn Helge. Jeg så at dette var en ung fyr, han hadde gode holdninger og sto på. Han satt ikke bare der som en nikkedukke, men ble involvert og gira på prosjektet fra første stund. Det er sånt jeg liker, og derfor valgte jeg Glenn Helge og Zocial som samarbeidspartner, forteller Sig Hansen.
Innhold som treffer målgruppen
Forretningsideen ble todelt. Viktigst av alt er Mortholmen et historisk sted hvor turister kan komme tett på den rike, viktige fiskerihistorien som har vært med på å forme Norge. På den andre siden er bygget restaurert med fasiliteter av høy komfort, noe som gjør lokalet til et ideelt sted for bedriftsarrangement, bryllup og annen utleie. Det har ført til at det har vært mange ulike målgrupper å ta hensyn til i vårt arbeid med innhold, kommunikasjon og markedsføring.
Det er totalkombinasjonen av den unike lokasjonen, service og kvalitet som utgjør Mortholmen.
I og med at Mortholmen er noe helt nytt, har vi levert et omfattende spekter av tjenester. Alt fra utarbeidelse av stedets visuelle identitet, som omfatter logo, typografi, fargevalg, tone of voice og bildebruk. Til markedsrådgivning og konkrete produkter som film, foto, nettside og tekstproduksjon til nettside og eksterne kanaler.





Hvordan skapte vi løsningen?
Alle våre fagfelt har i en eller annen grad vært involvert i Mortholmen-prosjektet. Ved å jobbe tverrfaglig, med en god prosjektleder som har holdt i alle trådene, har vi sikret gjennomtenkte produkter som spiller på lag og bygger opp om den merkevaren og posisjonen som var ønsket av kunden.
Video som vinnende medium
Ulike delprosjekter har hatt ulike tidsrammer, og et av de mest omfattende produktene vi har levert til Mortholmen er en dokumentarfilm, som også er en viktig del av multimediaopplevelsen for de som besøker stedet. Her har vi fulgt Sig og prosjektet i godt over ett år.
– Dette er en produksjon som strekker seg over lang tid, med utrolig mye materiale. Da kreves det ekstra mye når det gjelder planlegging og organisering. Du må ha en plan for materiellet som filmes, og vite hvor i den ferdige produksjonen det skal brukes. Klipperytme, musikkvalg og overganger som binder sammen storylinen er viktig for å holde seerens fokus gjennom en lengre film som denne, forteller medieprodusent Eivin Netland.
Kvalitet gjennom hele den digitale kundereisen
Ved å kunne tilby alle tjenester in-house har vi sikret raskt og presis leveranse av det materiellet som har vært nødvendig, uten at kunden selv har måttet bruke tid på å organisere dette. Enten det har vært bilder til den nye nettsiden, eller tekst til tredjepartssider som turistorganisasjoner og lignende. Vi har lagd innhold som oppfyller målgruppens forventninger, og sørger for at kundereisen frem til et besøk på Mortholmen oppleves like unikt og godt som selve besøket.
– Mortholmen er et prosjekt hvor du virkelig kan se godene av å velge et byrå som har alle fagfelt samlet hos seg. Vi har folk som er eksperter på hvert sitt felt, men som kjenner hverandres måte å jobbe på godt. Det fører til et sømløst samarbeid og tillit, som igjen sørger for de beste resultatene, forteller Glenn Helge Kvilhaugsvik, daglig leder i Zocial.



Dette ble resultatet
Frem mot endelig resultat har produktene blitt vist og testet overfor ulike testgrupper. Før både nettside, profil og film ble offentliggjort under den offisielle åpningen av Mortholmen. Åpningsfesten ble også dokumentert av vårt film- og fotocrew, for å kunne brukes i videre markedsføringsplaner.
En moderne visuell identitet som ivaretar arven
Resultatet har blitt et visuelt uttrykk for Mortholmen som er moderne, stilrent og eksklusivt. Med en logo og profil som ivaretar stedets historiske identitet og tilhørighet til havet, samtidig som den er lett anvendelig for både tradisjonelle og nye bruksområder. Tekst, film og foto som følger retningslinjene som er satt for stil og tone, slik at publikum ikke skal være i tvil om hvem som er avsender.
– Jeg er jo vant med Discovery Channel, så jeg var veldig spent på resultatet fra Zocial. Men dette er absolutt noe å være stolt over! Nå er jeg så fornøyd at vi kan vise dette til turister fra hele verden. Glenn Helge og teamet har gått «above and beyond». De har utpekt seg med at de har tatt prosjektet personlig, og puttet sjela si i arbeidet, sier Hansen og avslutter: – Og det er ikke noe bullshit-talk jeg sier kun for social media.



