fbpx

3 ting du trenger for å utvide virksomheten din online i 2021

Blogg

Tid brukt på internett i Norge i fjor var i gjennomsnitt 228 minutter. Det er nesten 4 timer! Hvis vi trenger å gå et sted, søker vi på nettet etter adressen. Hvis vi skal kjøpe noe, googler vi de bestemte produktene eller tjenestene. Det er raskt og enkelt. Det er derfor de fleste stoler på internett når de leter etter noe.

1. Hvorfor trenger bedriften din en nettside?

  • Kundene dine forventer det
    Se for deg at noen står foran din fysiske butikk eller kontor og markedsfører bedriften din til alle som er interessert i den. Det er akkurat dette nettsiden din gjør 24 timer i døgnet, 365 dager i året.
  • Det er du som har ansvaret for informasjonen
    På nettsiden din bestemmer du hva som skal vises som besøkende og hva som ikke er viktig eller bør unngås. I motsetning til på sosiale medier kan du bestemme hvilke anmeldelser du vil vise på nettsiden din.
  • Troverdighet og tillit
    Det er stor forskjell mellom en bedrift som har en nettside, en bedrift som ikke har en og en bedrift som har en billig nettside. Tenk selv, hvilken bedrift vil du foretrekke som kunde? Når hver ny gründer stolt sier at han/hun har laget sin egen nettside helt gratis, tenk om denne nettsiden gjør mer skade enn markedsføring.
  • Selg produktene eller tjenestene dine 24/7
    Hvis du har en butikk er du avhengig av å ha den åpen for å selge produktene dine. Men hvis den var åpen hver dag, på helligdager, etter midnatt, alltid? Da får du inn salg uten å ha noen fysisk til stedet i butikken.

2. Hvorfor bedriften din må ha sosiale medier

  • Siste nytt
    Selv om nettsider er veldig viktige for å gi folk all nødvendig informasjon om merkevaren din er det ikke så mange som kommer til å sjekke nettsiden din hver dag for å se siste nytt. Men de sjekker Facebook og andre sosiale medier noen dager i uken. Det er akkurat der du kan minne om merkevaren din.
  • Ta kontakt med kunden din
    Visste du at i følge undersøkelser (2) føler 76% av millennials generasjonen seg engstelige for å svare på en telefon. Hvis de kan unngå å ringe deg for å stille et spørsmål knyttet til produktene eller tjenesten din gjør de det. Det er der kommunikasjon gjennom sosiale medier kommer godt med.
  • Branding
    Ved å skape menneskelig forbindelse mellom kunder og bedriften skaper du et mer likt og minneverdig selskap. Vis folkene som står bak gardinene i bedriften din, men ikke overdriv. Ikke gjør din firmakonto til en personlig konto.
  • Øk salget
    Tenk på dine sosiale medie-kontoer som en del av salgstrakten. Hvis du kunne åpne en annen butikk eller kontor, ville du gjort det? Sannsynligvis ja. Hvis sosiale medier kan øke salget, bør du definitivt la dem jobbe for deg.

3. Hvorfor bedriften din må ha digital markedsføring

  • Internett er tingen
    I følge Statistisk sentralbyrå(3) brukte bare 48% av nordmenn fjernsyn i 2020, mens internett ble brukt av forbløffende 92%. Det betyr at hvis in bedrift ikke annonserer på nett går den glipp av potensielle kunder.
  • Konkurrentene dine har det
    La oss være realistiske, hver nisje har konkurrenter. Og vi vil bare være bedre enn dem, ha mer salg og gi våre kunder en bedre opplevelse. Ved å ikke implementere digital markedsføring lar du konkurrentene få større sjanser for suksess.
  • Lett å spore resultatene
    Du kan alltid spore alle kampanjene dine og se hvor kjøperne kom fra. Og hvis Google Ads gir deg mer salg enn Facebook eller omvendt, tildeler du et høyere budsjett. Enkelt og praktisk.

Bare ved å ha en bra nettside, noen få kontoer på sosiale medier og stadig annonsere gjennom ulike digitale kanaler, vil bedriften din øke muligheten for å lykkes på markedet betydelig. Husk at det kan spille mot deg hvis bedriften din har en billig nettside, sosiale kontoer som ikke får oppdateringer og markedsføringskampanjer som er rettet mot feil publikum. Se etter fagfolk som hjelper deg med alt, det vil spare tid og penger i det lange løp.

(1) Kilde: Statista
(2) Kilde: FFB.co.uk
(3) Kilde: Statistisk sentralbyrå

Om forfatteren:

Glenn Helge Kvilhaugsvik er eier og daglig leder i ZOCIAL. Han er utdannet grafisk designer i bunn, men hele hans arbeids karriere har gått i digital markedsføring. Han har lang og bred erfaring innenfor både Webdesign / Webutvikling, Sosiale medier og Google. Han var bl.a. en av de første i Norge som jobber kommersielt med sosiale medier 100%.

Glenn Helge Kvilhaugsvik - Daglig leder ZOCIAL