fbpx

5 grunner til hvorfor små bedrifter bør oppdatere nettsiden sin i 2024

Blogg

I dagens økonomi er det helt essensielt for enhver bedrift, uavhengig av størrelse, å ha en velutformet og oppdatert nettside. For små bedrifter kan dette være en avgjørende faktor for å tiltrekke seg kunder, øke troverdigheten og ikke minst; ligge foran konkurrentene.

Vi nærmer oss 2024, og i den forbindelse vil vi komme med fem gode grunner til hvorfor din bedrift bør oppdatere nettsiden:

1. Optimalisere for mobil

Mobilbruken øker stadig, og det bør ikke ignoreres. I dag kommer flertallet av internettbrukere som besøker nettsider via smarttelefoner eller nettbrett. Å ha en tilpasset nettside er ikke lenger bare et alternativ – men heller en nødvendighet. En oppdatert nettside i 2024 bør derfor bygges med en mobil-først tilnærming. Dette forbedrer ikke bare brukeropplevelsen (UX). Det har også en positiv innvirkning på søkemotorrangeringer, ettersom Google i dag først og fremst prioriterer nettsider som er mobilvennlige i sine søkeresultater.

2. Forbedre nettsidehastighet

I en verden med høyt tempo har brukere i dag lite tålmodighet for tregt lastende sider. Hvis nettsiden din tar for lang tid å laste, har brukere stor sannsynlighet for å «bounce». Det vil si å åpne og lukke nettsiden uten å gjøre noen handling, som vil føre til tap av potensielle kunder og mulige salg/henvendelser. En oppdatert nettside i 2024 bør prioritere hastighetsoptimalisering ved å benytte ulike teknikker som bildekomprimering, nettbufring og innholdsdistribusjon (CDN) for å sikre en optimal lastetid.

Forbedret nettsidehastighet holder ikke bare besøkende engasjert, men bidrar også til bedre søkemotorrangeringer, da nettsidehastighet er en betydelig faktor i Googles algoritme.

3. Forbedre brukeropplevelsen

Brukeropplevelse (UX) spiller en viktig rolle i alle nettsiders suksess. Små bedrifter bør investere i nettsideoppdateringer for å forbedre brukeropplevelsen, slik at det blir en enkel og sømløs opplevelse for besøkende å navigere, finne informasjon og samhandle med nettsiden. Strømlinjeformet navigasjon, tydelige handlingsknapper (Call-to-action), intuitive oppsett og lett tilgjengelig kontaktinformasjon er viktige elementer å ta med seg i oppdatering av nettsiden.

En positiv brukeropplevelse fører til økt brukertilfredshet, bedre engasjement og høyere konverteringsrater – som til syvende og sist vil bidra til vekst i bedriften.

4. Dra nytte av moderne designtrender

Det visuelle utseende på en nettside kan ha en betydelig påvirkning på hvordan brukerne oppfatter bedriften. Et utdatert nettsidedesign kan for eksempel skape et inntrykk av manglende profesjonalitet og relevans, noe som igjen kan avskrekke potensielle kunder. Ved å oppdatere nettsidene sine i 2024 kan små bedrifter dra nytte av designtrender, integrere visuelt tiltalende elementer og skape et konsistent merkevarebilde. Et moderne og tiltalende design bidrar ikke bare til å bygge tillit. Det motiverer også brukere til å utforske nettsiden ytterligere, med mål om at dette til slutt vil føre brukeren til ønsket handling.

5. Ligge foran konkurrentene

Det digitale landskapet utvikler seg for hver dag som går, og bedrifter som ikke holder tritt, vil havne bak konkurrentene. Ved å oppdatere nettsiden og ta i bruk de nyeste teknologiene, SEO-praksisene og markedsføringsstrategiene kan små bedrifter få et stort konkurransefortrinn.

Å implementere de nyeste SEO-teknikkene sikrer høyere synlighet i søkeresultater. Dette vil resultere i en økning av organisk trafikk og potensielle kunder. I tillegg posisjonerer en oppdatert nettside, som omfavner nye trender og innovasjoner, virksomheten som nyskapende og pålitelig i målgruppens øyne.

I 2024 må små bedrifter anerkjenne at en oppdatert nettside er et avgjørende verktøy for suksess. Å ta hensyn til mobilresponsivitet, forbedre nettsidehastighet, optimalisere brukeropplevelsen, dra nytte av moderne designtrender og alltid ligge et steg foran konkurrentene gjennom regelmessige oppdateringer er fem grunner til hvorfor investering i en nettsideoppdatering bør være øverst på prioriteringslisten.

Ved å prioritere sin tilstedeværelse på nett, kan små bedrifter ikke bare tiltrekke seg flere kunder, men også etablere en solid merkevareidentitet og oppnå betydelig vekst i et stadig mer konkurransepreget marked.

Om forfatteren:

Mykola Blokhin ble ansatt som webdesigner/utvikler hos Zocial februar 2021. Han jobber hovedsakelig med utvikling av WordPress nettsider. Han er ansvarlig for å fikse tekniske problemer på frontend og backend i tillegg til at han jobber med SEO.
Mykola er utdannet UX designer hos Noroff, i tillegg har han lang erfaring innen digital markedsføring og webutvikling.