fbpx

Hva er Performance marketing – og hvordan bruker vi det?

Blogg

I senere tid har tradisjonell massekommunikasjon i stor grad blitt erstattet av digital markedsføring. Dette har ført til at flere bedrifter stadig benytter seg av sosiale medier, Google og andre digitale plattformer for å nå ut til sine målgrupper.

Men til tross for at digital markedsføring har revolusjonert flere bedrifters markedsstrategi, betyr ikke det nødvendigvis at vi er blitt mer åpne for reklame. Tvert imot har vi blitt mer kritiske til det som dukker opp på skjermen vår.

Så hvordan lykkes man med annonser på nett?

I dagens digitale verden er det avgjørende for bedrifter å finne effektive metoder å markedsføre seg selv og bedriften på. Derfor har performance marketing, også kjent som resultatbasert markedsføring, blitt stadig mer populært blant både markedsførere og bedriftseiere. Denne strategien fokuserer på å oppnå konkrete mål og målbare resultater, og gir bedrifter muligheten til å optimalisere og tilpasse markedsføringsaktiviteter basert på nøyaktige data og innsikt.

I denne artikkelen vi vi utforske hva performance marketing er, hvor det er best å annonsere, og hvordan du kan lage effektive, målrettede annonser på nett.

Hva er performance marketing?

Resultatbasert markedsføring er en overordnet tilnærming innen digital markedsføring der annonsekostnader baseres på målbare resultater. Det vil si at annonsøren betaler for spesifikke handlinger utført av forbrukere, for eksempel ved å klikke på en annonse, foreta et kjøp, eller melde seg på en tjeneste.

For å sørge for at budskapet kommer frem til de riktige forbrukerne, vil en digital markedsfører vanligvis skreddersy annonsene mot relevante målgrupper ved å ta i bruk variabler som alder, kjønn, geografisk plassering og interesser.

Vil det si at performance marketing er en trussel mot personvernet?

Når det opereres innenfor en solid rettslig ramme, skal ikke målrettet annonsering være en trussel for deg som enkeltindivid. Det er også forskjeller på personalisert markedsføring og atferdsbasert markedsføring.

Nylig ble det kjent at Meta har blitt pålagt et midlertidig forbud av Datatilsynet mot å tilpasse reklame basert på overvåking og profilering. Dette skyldes bekymringer rundt potensiell påvirkning på ytrings- og informasjonsfriheten i samfunnet i Norge og forsterkning av eksisterende stereotypier. Selv om dette kan virke skremmende for noen, poengterer likevel Datatilsynet at dette ikke skal være til hindring for målrettet markedsføring basert på informasjon forbrukeren selv oppgir til Meta. (ref: https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2023/midlertidig-forbud-mot-adferdsbasert-markedsforing-pa-facebook-og-instagram/)

Kjerneprinsippet bak målrettet markedsføring er å nå og engasjere personer som har størst sannsynlighet for å interessere seg for det aktuelle budskapet. Sammenlignet med tradisjonell markedsføring, vil man også innse at dagens digitale tilnærming ikke bare er mer effektiv for avsenderen, men det kan også bidra til en bedre opplevelse for forbrukerne selv. Dette innebærer færre plagsomme interaksjoner og mindre reklame som treffer feil målgruppe.

Fordeler med Performance marketing

  • Målbare resultater: Resultatbasert markedsføring gir oss direkte innsikt i resultater og avkastning på investeringene våre.
  • Kostnadseffektivt: Med et løpende annonsebudsjett betaler vi kun for oppnådde resultater – noe som sparer oss for flere bortkastede kostnader.
  • Målrettet annonsering: Med strategisk segmentering når vi ut til spesifikke målgrupper som har mest sannsynlighet for å konvertere.
  • Løpende optimalisering: Vi analyserer og optimaliserer strategi, budskap og målgruppe basert på innsamlet data – fortløpende i kampanjeperioden. Dette gjør at vi kan skape bedre resultater over tid.

Hvor er det best å annonsere?

Det finnes mange digitale kanaler hvor du kan annonsere, og det beste valget avhenger av målgrupper og målsettingene dine. Annonsering på Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok er blant de mest populære plattformene for målrettet annonsering. Med annonsering i sosiale medier har man mulighet til å nå ut til et stort antall brukere. I tillegg tilbyr de fleste sosiale plattformer muligheten til å målrette annonser mot spesifikke demografiske grupper, interesser og atferd. Dette gjør at man kan engasjere og nå ut til en bredere målgruppe på en mer personlig måte.

Søkemotorer som Google er også svært effektivt for målrettet markedsføring. Ved å bruke Google Ads kan du opprette kampanjer som vises i søkeresultatene når brukerne søker etter relaterte ord. Dette gir deg muligheten til å nå ut til potensielle kunder når de aktivt søker etter produkter eller tjenester du tilbyr.

Er du usikker på hvilken digital kanal du bør velge? Les mer om annonsering i Google Ads og Facebook Ads her.

Hvordan lage målrettede annonser?

  1. Kjenn målgruppen din: Forstå hvem dine ideelle kunder er og hva som er viktig for dem. Segmenter målgruppene etter f.eks. alder, interesser, bosted og lignende, og bruk denne innsikten til å tilpasse annonsen, teksten og budskapet ditt.
  2. Klar og tydelig CTA: Ha en klar og tydelig «Call-to-action» i annonsen som f.eks. «Kjøp nå», «Få mer informasjon» eller «Registrer deg». Tenk også på hvilket resultat du ønsker å oppnå med annonseringen. Er det salg (CPA), trafikk (CPC), eksponeringer (CPM) eller flere henvendelser/registreringer (CPL)?
  3. En tydelig landingsside: Gode landingssider er alfa omega både for brukeropplevelse og kvalitetskostnader. På lik linje som annonsen må den være relevant, målrettet og av god kvalitet. Lave kvalitetsvurderinger kan nemlig føre til mindre klikk, visninger og konverteringer.
  4. Engasjerende bilder: Bruk visuelt tiltalende bilder eller videoer som er relevant til innholdet og som fanger oppmerksomheten til brukerne. Husk at videoannonser i sosiale medier bør være kortere enn 30 sekunder. Lær mer om videoannonsering her.
  5. Hold det kort og konsist: Hold annonsetekster korte og konsise. Fokuser på et budskap, og bruk enkle og klare setninger for å formidle dette på en tydelig måte.
  6. A/B-testing: Utfør A/B-tester med ulike versjoner av annonsene dine for å finne ut hvilke annonser som fungerer best for dine målgrupper. Her kan du teste ulike overskrifter, bilder og CTA-er for å optimalisere ytelsen.

Bedre annonser gir lavere kostnader og fornøyde forbrukere

Kostnadene i resultatbasert markedsføring påvirkes av konkurransesituasjonen, relevans, kvalitetsscorepoeng, annonsebudsjett, målgruppe og målretting. Analyse og kontinuerlig optimalisering er derfor viktig for å forbedre resultatene og redusere kostnadene.

Selv om man nødvendigvis ikke trenger å være en digital markedsfører for å få dette til, krever markedsføring i sosiale medier og andre digitale plattformer både tid og kompetanse. Vi i Zocial bistår bedrifter med resultatbasert markedsføring hver eneste dag, og vi hjelper deg gjerne med din neste annonsering. Kontakt oss her for en uforpliktende prat!

Om forfatteren:

Ingrid Elise F. Eriksen ble ansatt som innholdsprodusent og markedsrådgiver hos Zocial september 2022. Hun er hovedsaklig ansvarlig for all produksjon av innholdsartiker, samt oppfølging og rådgiving av en del av vår kundeportefølje.
Ingrid har en bachelor utdannelse i Markedsføringsledelse fra BI Bergen og har tidligere vært innholdsprodusent og fotograf for magasinene Jobb & Næring og Vi Bygger Nytt.