Ti år har gått siden Glenn Helge Kvilhaugsvik grunnla reklamebyrået, Zocial. I løpet av de siste årene har selskapet opplevd stor økonomisk vekst som har ført til flere milepæler. Dette feires i de nyoppussede lokalene på Oasen Storsenter.
Så fort vi er ferdige med oppussingen inviterer vi kunder og samarbeidspartnere på en hyggelig bursdagsfeiring med kaker og lunsj, sier daglig leder Glenn Helge Kvilhaugsvik.
Zocial er et digitalt markedsføringsbyrå med bred kompetanse innen webutvikling, sosiale medier og google. Selskapet eies og drives av Glenn Helge Kvilhaugsvik, og har siden 2017 hatt en årlig stigning på 1-2 millioner NOK. I 2021 hadde selskapet en omsetning på 5,7 millioner NOK.
– I år vil jeg tippe at vi havner på et positivt overskudd på 1,5 millioner før skatt på grunn av investeringene vi har gjort. Og en samlet omsetning på over 6,5 millioner NOK, sier Kvilhaugsvik.
Selv om Kvilhaugsvik er utdannet grafisk designer, er det webutvikling og digital markedsføring som har vært hans store interesse de ti siste årene.
Et stort forsprang
Fra starten hadde firma vært et komplett reklamebyrå som leverte alt innen grafisk design, videoproduksjon, trykksaker, lyd, digitale medier og mer. Men i 2018 ønsket Kvilhaugsvik å endre fokus, og dermed spisse kompetansen til selskapet.
– Jeg hadde forstått at man ikke kunne drive med alt om man skulle bli best i noe. Jeg bestemte meg for å satse videre på digital markedsføring med fagområdene webutvikling, sosiale medier og google som satsingsområder.
I 2012 da vi startet var det svært få som drev med digital- og resultatbasert markedsføring, og mesteparten av kompetansen som Kvilhaugsvik sitter på i dag har han måttet lære gjennom egne erfaringer.
– Da vi startet fantes det ikke annonser i sosiale medier på samme måte som det gjør i dag. Alt måtte foregå organisk, så vi hjalp kundene å bygge opp engasjementet gjennom å skape videoer, bilder, tekst og konkurranser som vi publiserte i kundenes egne kanaler. Det var veldig tøft å starte der, men det har jo gitt oss det forspranget vi har i dag, forteller han.
Går inn mot en positiv retning
Selskapets årelange kompetanse innen digital markedsføring har gitt selskapet stor vekst både lokalt og nasjonalt, men for Kvilhaugsvik er det ikke profitten som har vært det viktigste.
Jeg er veldig resultatorientert, men har aldri hatt fokus på pengene vi tjener eller hvor store vi skal bli. For meg er markedsføring en investering til økt inntjening, og hvis det er sånn at en kunde taper på å bruke oss som markedsførere, har vi gjort noe feil. Da bruker vi heller de ekstra timene som må til for å gjøre kunden fornøyd.
Nylig økte selskapet bemanningen med to ansatte. Dette gjør at de i dag sysselsetter totalt fem personer. Alle med ulik bakgrunn innen digital markedsføring. Likevel er det usikkert hva fremtiden vil bringe.
– Det er vanskelig å si hvor Zocial er om 10 år. Selv om jeg ønsker å holde selskapet lite, er jeg positiv til retningen vi går inn i. Flere ansatte gjør at vi får inn spesialister på hvert område, som igjen er med på å gjenskape et helhetlig produkt for kunden. Det kan godt hende at vi utvider med en ny avdeling eller et datterselskap, men akkurat nå vil jeg sette en maksgrense på 10 ansatte. Man vet aldri hva som skjer i den digitale utviklingen, så for oss gjelder det å følge med i tiden og alltid være oppdatert på det siste nye.