Både HubSpot og WordPress er kjente selskaper blant webutviklere og spesialister på digital markedsføring. Begge har fordeler og ulemper, og vi skal nå sammenligne hvordan disse to innholdsstyringssystemene (CMS) er forskjellige. Hver bedrift har sine egne behov og vi prøver ikke å skyve et av systemene foran det andre, men heller vise forskjellene og hjelpe deg med å ta et valg.
WordPress i et nøtteskall
Det er det mest brukte CMS i verden og det har 2 forskjellige divisjoner: helt gratis CMS som man kan installere på deres hosting/CMS integrasjon. Vi skal snakke om den første, siden det er den de fleste bruker (43,2% av alle nettsteder). Den har allerede over 60 000 gratis plugins. Blant de største merkene og selskapene som bruker WordPress er: Sony Music, PlayStation Blog, Time Magazine, Spotify Newsroom, Wierd, Microsoft News, Vouge, Angry Birds, Usain Bolt og andre.
HubSpot i et nøtteskall
Dette selskapet er mest kjent for sine markedsføringsløsninger, men her skal vi snakke om HubSpot CMS. Selve CMS-en brukes bare av 0,3% av alle nettsteder, så det er en sjanse for at du ikke besøker nettsteder bygget på HubSpot CMS så ofte. Men det er større sjanse for at du på en eller annen måte har interagert med markedsføringsverktøyene deres. Dette CMS-systemet brukes av Coca-Cola Beverages Northeast, Hydrofinity, Oregon State University Pace Program, Snapshift og andre.
HubSpot VS WordPress: Priser
Det er ikke billig å utvikle en nettside uansett hvilken plattform du velger, selv om det er mulig å gjøre alt selv. Istedenfor å betale med penger betaler du med fritiden din. Den store forskjellen kommer av hva du betaler for, for å begynne å lage en god nettside.
WordPress
Siden CMS er gratis, er det helt opp til deg hvor dyrt du vil gjøre det. Du kan bruke alt gratis, inkludert et gratis tema og plugins. Og hosting får du så billig som 50,- per måned. Men la oss ta en gjennomsnittssituasjon for et selskap som ønsker en helt normal nettside. Ikke den billigste løsningen, men heller ikke en luksuriøs løsning. Først trenger du en hosting og et tema for å gjøre nettstedet ditt fint. La oss si at du betaler rundt 2.000,- per år for hosting og ca. 500,- for premium temaet som et engangsbeløp. Vi inkluderer ikke tiden og kunnskapen som du trenger for å bygge en nettside eller ekstraløsninger du måtte trenge. Totalt: 2.500,- per år.
HubSpot
Her er det litt enklere med prisene, siden du bare kan velge abonnementene deres som inkluderer temaer og noen kompatible apper. Vi ekskluderer startplanen deres for 2.477,- per år fordi den begrenser antall sider på nettstedet ditt til 15 og inkluderer ikke dynamisk innhold. Med Professional plan er det mulig å bygge en moderne nettside. Det koster 39.673,- per år (den dyreste planen heter Enterprise og koster 132.548,- per år. Men! Ingen får HubSpot uten deres kjente markedsføringsløsninger. Den enkleste som heter Starter går for 4.963,- per år, Professional for 176.672,- per år og Enterprise for 551.204,- per år.
Vinner
WordPress er helt klart en vinner når vi ser på hva du får for pengene dine.
HubSpot VS WordPress: Brukervennlighet
Ethvert system eller CMS krever litt kunnskap og forståelse for hvordan man bruker det og får maksimalt ut av det. WordPress og HubSpot er ikke forskjellige. Begge CMS er enkle å lære for en vanlig bruker som for det meste skal jobbe med å oppdatere blogginnlegg eller sider. Likevel er det lettere for utviklere å jobbe med WordPress og dets temaer siden det bruker standard programmeringsspråk PHP pluss HTML og CSS. Mens HubSpot har sitt eget språk HubL, som også kan integreres med HTML og CSS, men krever ytterligere kunnskap for å brukes. Og siden PHP er mer utbredt enn HubL, er det enklere og ofte billigere å finne en utvikler for WordPress. Men det er på utgiftssiden.
Vinner
Vi gir de uavgjort her da begge CMS er enkle å bruke for brukerne.
HubSpot VS WordPress: Markedsføringsverktøy
Ethvert system eller CMS krever et slags markedsføringsverktøy for å konvertere besøkende til salg. Call-to-action, omfattende analyser, popup-vinduer, landings sider, e-postabonnementer, SEO.. Det er mye å vurdere, spesielt hvis bedriften har en egen markedsavdeling.
HubSpot
Selskapet er først og fremst mest kjent for sine markedsføringsverktøy enn noe annet. Selv om du analyserer nettstedets metatittel for hjemmesiden, vil du se «HubSpot |Inbound Marketing, Sales and Service Software». Det er klart at Inbound Marketing er førsteprioritet for selskapet i sitt eget salg. Selv om den har stort sett alt man trenger for vellykkede markedsføringsoperasjoner, vil det nok en gang ha en kostnad. Spesielt hvis du planlegger å ha SEO, siden det er en ekstra funksjon på HubSpot og kun tilgjengelig for Professional- eler Enterprise-abonnementer.
WordPress
Visste du at du kan integrere HubSpot-tjenester i WordPress? Eller i stort sett alle andre store markedsføringsverktøy for den saks skyld. Alt du trenger å gjøre er å finne riktig plugin. Selv om selve tjenesten sannsynligvis vil ha en slags abonnementspris og du kanskje må betale for et profesjonelt abennoment på HubSpot. De grunnleggende SEO-verktøyene (plugins Yoast SEO eller Rank Math) er gratis å bruke, og funksjonene deres er mer enn nok for de aller fleste nettsteder.
Vinner
Du kan definitivt få mer for pengene med WordPress. Dessuten er det mer fleksibilitet når du velger tredjeparts markedsføringstjenesteleverandører.
HubSpot VS WordPress: Eierskap
Hva betyr det egentlig å eie et nettsted? Hvis du enkelt kan bytte hosting leverandør, markedsføringsselskap eller en webmaster, betyr det at du stort sett eier nettstedet. Så lenge du ikke er avhengig av en bestemt part for å vedlikeholde nettstedet ditt, er du fri. Det er akkurat det WordPress gir med sitt CMS. På et gitt tidspunkt kan du ganske enkelt flytte den fra en hosting til en annen, bare last ned nettstedets filer og databasen. Med HubSpot er det mer komplisert, fordi du i utgangspunktet «leier» en side fra dem. Og så snart du slutter å betale ekstremt høye avgifter for abonnementet, vil du ikke kunne flytte nettstedet ditt andre steder. Og for å migrere det til andre CMS for å bruke det på en annen hosting, må du betale ganske mye til en profesjonell.
Vinner
Det er helt klart at WordPress er vinneren her.
Alt i alt
Hvert enkelt CMS har sine brukere og en «fanclub». Før du velger den rette for din bedrift, husk å sammenligne alle fordeler og ulemper. Se hvor mye det faktisk koster å ha et nettsted på det aktuelle CMS og hvor mye det vil koste deg i fremtiden. Sammenlign funksjonene og hvor enkelt det er å implementere nye. Når det er sagt, foretrekker vi WordPress fremfor alle andre løsninger og anbefaler alltid det til våre kunder.
Om forfatteren:
Mykola Blokhin ble ansatt som webdesigner/utvikler hos Zocial februar 2021. Han jobber hovedsakelig med utvikling av WordPress nettsider. Han er ansvarlig for å fikse tekniske problemer på frontend og backend i tillegg til at han jobber med SEO.
Mykola har lang erfaring innenfor flere felt i digital markedsføring og webutvikling. Han driver også på å studere UX design hos Noroff.