Er du klar til å dykke inn i Meta verse og begynne å få potensielle kunder og salg fra det nye cyberrommet? Det trenger du ikke. Ifølge Mark Zuckerberg selv vil det ta 5-10 år å få det til. Så vi trenger ikke å bekymre oss for Meta verse, enda. I mellomtiden kan vi jobbe med dagens digitale kanaler for å gjøre markedsføringen i 2022 fin og smidig.
Enten du styrer den digitale markedsføringen din selv eller har fagfolk til å gjøre det for deg, har vi 5 tips som vil hjelpe deg i 2022.
1. Få folk engasjert på dine sosiale medier
Selv om det er ganske enkelt for noen, er det ikke alle som forstår hva sosiale medier brukes til og hvilke av dem som bør brukes mest.
Det er 3 hovedmåter å dra nytte av å bruke sosiale medier:
- Kommuniser med kundene gjennom direkte meldinger.
- Legg ut oppdateringer om din bedrift og produktene dine.
- Kjøp direkteannonser for å markedsføre bedriften din.
Som du ser, de to første er helt gratis og krever kun tiden din. Det vi mener med «engasjere seg med kundene dine» er å legge ut oppdateringer på sidene dine og svare på spørsmål fra kunder, både i innboks og i kommentarfelt. Husk at det store flertallet av mennesker ikke liker å ringe for å stille et spørsmål, men å sende en melding via Facebook er helt ok.
En ting å fokusere på her er hvilke sosiale medier du bør bruke. Det avhenger egentlig litt av produktet ditt, men du kan se på grafen nedenfor, Facebook er helt klart den største sosiale medie plattformen i Norge.
Derfor anbefaler vi deg og vertfall ha en Facebook-side. Hvis din bedrift er fokusert på B2B-kunder, se litt på LinkedIn også, som er et profesjonelt nettverk. Spesielt hvis du har 5 eller flere ansatte som kan legge ut oppdateringer om bedriften din på sidene deres. Har du visuelt innhold er det Pinterest og Instagram som passer best for deg. Videoer går overalt, ikke bare på YouTube.
Den vanskelige delen her er å gjøre research for å finne ut hvilken plattform målgruppen din bruker mest.
2. Bruk kanalene for alt det er verdt
Det er ingenting verre enn å ha en kanal som ikke gir nok informasjon om bedriften din til kundene dine. Se for deg å være en kunde selv, du ønsker å kjøpe et par sko fra dette nye veganske etiske norske merket. Du åpner siden deres og prøver å finne prisen. Du finner informasjon om materialene de bruker, hvor de er produsert og hvor bærekraftige de er. Men ingenting om prisen eller hvor de kan kjøpes. Da bestemmer du deg for å kontakte dem og spørre, men du finne ikke noe kontaktskjema og den eneste e-posten de gir er for bedriftskunder. Er det slik en nettside bør være?
Når du får bedriften din på nett, husk å ha:
- All informasjon om bedriften og produkter på nettsiden.
- Googles bedriftsadresse og telefon skal være korrekt til enhver tid.
- Sjekk alltid at Google-kartets plassering er riktig.
- Kontaktdetaljer på nettsiden din, Google og sosiale medier.
- Bilder, priser og detaljer om produktene eller tjenestene dine der det er relevant.
Nøkkelen her er at den potensielle kunden din kan finne deg gjennom hvilken som helst av disse kanalene, og i hver av dem bør du kunne konvertere dem til nettbutikken din eller din fysiske butikk.
3. Skriv innhold om produktet eller tjenesten din
Ingen kjenner produktet ditt så godt som deg. Selv om du forstår hvorfor det er bedre enn hva konkurrentene tilbyr, er det i de fleste tilfelle ikke åpenbart for kundene. De ser på forskjellige kvaliteter som priser, farger og tilgjengelighet. Derfor er det viktig å forklare hva produktet ditt er, hvorfor det er best og hvordan kunden kan dra nytte av å bruke det.
Hvis du selger vinduer, skriv om materialene og teknologien som brukes i disse vinduene. Hvorfor de vil vare i 15 år, eller hvordan de kan spare inn strømregningen ved å gi bedre isolasjon. Sammenlign dem med de med de gamle vinduene og forklar hvor mye de forbedret kvalitet. Overbevis folk om å bruke penger på en oppgradering. Ikke press produktet ditt, men forklar hvorfor det er det alle trenger.
Yter du tjenester som tømrer? Da er det ikke noe bedre enn korte informative Instagram-lignende innlegg med før-og-etter bilder. Det tar ikke mye tid å legge de ut, og det gir meg informasjon enn 1000 ord.
4. Gi rabatter
Jul, 17. Mai, Black Friday, 5-årsjubileum for bedriften din. Hva som helst. Folk elsker rabatter. Det trenger ikke å være en stor rabatt, men det skal være attraktivt. Se hvor store bedrifter som XXL, Komplett, Kitchn og andre gjør det. Du får en SMS eller e-post med kampanje- eller rabattkode, eller du har en «kun for medlemmer» kampanje. Mesteparten av tiden vil du være interessert bare for å sjekke ut hva du kan få selv når det ikke er noe du trenger eller planla å kjøpe. Bare for å få den søte rabatten i en begrenset periode.
Et annet eksempel, hvis du gir disse rabattene, vil de hjelpe deg med å tiltrekke deg flere kunder. Og hvis kundene er fornøyde, vil de hjelpe deg med å tiltrekke deg flere kunder. Og hvis kundene er fornøyde, vil de bringe deg andre kunder. Hvor mange ganger har du spurt venner eller familie om noen produkter eller tjenester, og om de kan anbefale deg noen? Muntlig tale er veldig vanlig i Norge.
Og den siste måten å få fordeler av rabatter på er å få andre til å selge produktet ditt. Tenk deg at noen gir deg en kunde og får en liten % av avtalen. Du kan gjøre det i stor skala og tilby henvisningsprogram (fungerer spesielt bra med nettbutikker), eller få de de til å «ta med en venn og begge får % rabatt på prisen».
5. Kundeanmeldelser
Hvor ofte ser du etter anmeldelser om et produkt eller en tjeneste før du kjøper det? Det gjør jeg stort sett hver gang noe vil koste meg mer enn 1000 kr. Og mange ganger hjalp det meg å ta en avgjørelse. Nå er det ikke alle som liker å legge igjen anmeldelser til bedrifter. De fleste vil være fornøyde, men vil ikke bruke tid på å faktisk skrive og anbefale bedriften din. Med mindre de var ekstremt fornøyde, og du ga 10/10 service.
Det er mer vanlig at de som IKKE er fornøyde legger igjen en anmeldelse slik at alle kan se den. Det er akkurat det som må tas hensyn til. Vi vil snakke mest om Google-anmeldelser, siden de er de viktigste. Men hvis du har en restaurant er Trip Advisor en annen plattform å vurdere. Her er det viktigst å huske at selv om personen ikke var fornøyd med noe, er det du som må be om unnskyldning for uleiligheten. Forklart kort hva som skjedde, hvilke tiltak som ble iverksatt for å forhindre at det skjer igjen, og hvordan du kan (hvis du kan) kompensere den aktuelle kunden. Det handler om hva andre mennesker vil lese og forstå om situasjonen. Å være høflig og hjelpsom vil påvirke hvordan andre ser deg som bedrift.
Som du ser, er det ikke vanskelig å drive digital markedsføring på budsjett. Noen mennesker ønsker engasjement med dem, og noen ønsker å enkelt kunne finne informasjon om produktet eller tjenestene dine. Så lenge du bryr deg om merkevaren din, vil andre gjøre det samme.
Om forfatteren:
Eline Naley er spesialisert innenfor Facebook, Instagram og Google Adwords annonsering. Hun startet i Zocial i 2019 som digital markedsfører. I dag har hun ansvar for oppsett, drift og rapportering av de fleste sosial medie kampanjer og Google Ads kampanjer for våre kunder.