fbpx

TikTok i Norge. Bør jeg begynne å bruke den til reklame?

Blogg

Blant de beste sosiale medieplattformene i verden med en global rekkevidde på over en milliard brukere, kan TikTok virke som en god plattform for å annonsere for produktet ditt og få litt eksponering. Spesielt med alle influenserne som hopper på merkene med sine «unike proposisjoner». Men er det virkelig så bra, spesielt her i Norge? La oss ta en nærmere titt og analysere denne plattformen før vi begynner å bruke penger på den.

Hva er TikTok?

I tilfelle du aldri har brukt denne appen før, er det et nettverk der folk lager korte videoer og deler dem med andre. Det kan være alt fra dans og matlaging til politisk prat. Opprinnelig var videolengden 15 sekunder, deretter ble den utvidet til 1 minutt og nå er lengdegrensen 3 minutter.

Demografi

I følge Statista og App Ape er TikTok globalt populært blant de under 18 år og i aldersgruppen 19-29. Begge utgjør ca 1/3 av gruppen hver for seg og til sammen litt over 60% av brukerne. Kjønnsfordelen er ikke så stor og utgjør 60% kvinnelige brukere.

Det er verdt å merke seg at gjennomsnittlig daglig bruk av TikTok i Norge er 74 minutter (kilde: Bloomberg, Sensor Tower).

Blant de beste norske brukerne (januar 2022):

  1. Guro Elde Paulsen – 5,9 mill følgere
  2. Marcus & Martinus – 4,6 mill
  3. Alan Walker – 4,2 mill
  4. Henriette K – 2,5 mill
  5. Leinii – 1,9 mill

Det er viktig å forstå at kun en brøkdel av alle følgere vil være norske brukere bosatt i Norge. Resten kan være fra hele verden eller faktisk bare roboter.

Søk relatert til TikTok

Vi kunne ikke la være å sjekke hva folk lette etter i Norge på Google og brukte vårt daglige verktøy for SEO-analyse SemRush. Du kan se topp 3 søkeord og antall månedlige søk. Ingen kommentar.

Bør jeg annonsere på TikTok?

Kort svar: mest sannsynlig nei. Du vil ikke kunne finne den rette målgruppen for et norsk selskap, og selv om annonsen din vil konvertere til noen få salg, kan den bli for dyrt sammenlignet med andre kanaler som Facebook eller Google Ads. Men hvis du har en global rekkevidde og målgruppen din er innenfor demografien vi snakket om, er kanskje TikTok noe å vurdere. Men igjen, det finnes alltids YouTube som kan gi enda mer publikum.

Om forfatteren:

Glenn Helge Kvilhaugsvik er eier og daglig leder i ZOCIAL. Han er utdannet grafisk designer i bunn, men hele hans arbeids karriere har gått i digital markedsføring. Han har lang og bred erfaring innenfor både Webdesign / Webutvikling, Sosiale medier og Google. Han var bl.a. en av de første i Norge som jobber kommersielt med sosiale medier 100%.

Glenn Helge Kvilhaugsvik - Daglig leder ZOCIAL
Meny