fbpx

Gjør det riktig! Annonsering på nett i 2022

Blogg

Som bedriftseier vet du kanskje hvordan du gjør produktet eller tjenesten din bedre enn noen andre på markedet. Men det er bare en del av spillet. Det store spørsmålet er: hvor finner du kundene? Vi har allerede snakket om digital markedsføring i Norge og diskutert hva SEO er. Denne gangen ønsker vi å dykke ned i en annen viktig del av markedsføringen: digital annonsering på nett. Vi vil diskutere hvordan du starter en kampanje, hvilke beregninger du trenger å vite, hvordan du gjør annonsering på Facebook, Google og andre store plattformer i Norge. Denne ultimate guiden vil hjelpe deg med å gjøre alt på egenhånd, men vi hjelper deg alltid hvis du trenger våre profesjonelle tjenester.

Hva er digital annonsering

Hvis du leser denne artikkelen, er det sannsynlig at du har sett digital annonsering i aksjon på andre nettsider. Det er overalt du går. Du åpner Facebook og du vil se reklame. Du åpner Google, og når du har søkt etter noe vil du se reklame. Du åpner favoritt nettsiden din finn.no og nok en gang reklame. Du kan rett og slett ikke unngå det. Og hvis du tenker over det, ser det ganske kjent ut. Hvis du åpner et blad eller en avis, vil du se blokker med annonser med bilder, titler og tekster. Det er akkurat der opprinnelsen kommer fra.

Det er viktig å lage en kampanje som ikke bare vil bringe besøkende inn på nettsiden din, men også øke salget.

Typer av annonsering

Selv om noen andre kan påstå at SEO, innholdsmarkedsføring og e-post markedsføring er en del av annonsering, er det egentlig ikke det. All nevnt markedsføringspraksis er en del av digital markedsføring generelt. Vi unngår å blande disse begrepene og foretrekker differensiering i amerikansk stil, som er basert på PPC-term (kostnad per klikk). I utgangspunktet betyr PPC at du betaler for hver besøkende som kommer til nettsiden din fra annonsering på andre plattformer. Det er to hovedtyper:

1. Google annonsering

Google er for tiden den største søkemotoren, og det ser ikke ut som at det kommer til å endre seg med det første. Det har sitt eget datterselskap, som er ansvarlig for annonsering på Googles plattformer og deres partnere. Og det er ganske enkelt å bli en Google-partner for alle nettsider med trafikk. Bare følg retningslinjene deres, ikke prøv å manipulere systemet, så blir det bra.

Det er ganske greit for de aller fleste brukere at Google har noen strenge regler for hva du kan annonsere og hvilke nettsider du kan bruke til å legge ut annonser på. For å eksempel kan du ikke annonsere falske merker (som falske Louis Vuitton) eller noen lyssky medisinske ting.

Google Ads er en plattform for annonsører, og Google AdSense er for nettsideeiere som ønsker å tjene ekstra penger. Det er en annen aktør på markedet, Ezoic, som også lar deg annonsere virksomheten din eller tjene penger på å annonsere andre nettsteder. Det samarbeider faktisk med Google i stor skala, men det fikk fortsatt ikke nok trekkraft i Norge.

2. Annonsering på sosiale medier

Treffer du ofte mennesker som ikke bruker noen form for sosiale medier til daglig? Selv den eldre generasjonen prøver å holde seg i trenden og bruker noen sosiale medier for å få kontakt med venner og familie. Ja, det er praktisk. Du trenger ikke å ringe noen for å spørre om det går bra med dem. Folk legger bare ut livsoppdateringer med bilder, og du vett hva som skjer med dem og hvordan de har det. Men dette kommer selvfølgelig med et snev av annonser. Disse selskapene må tjene penger på en eller annen måte.

Sosiale medier kommer og går, trender flytter seg fra an plattform til en annen. Selv om de på sikt er mindre stabile enn Google, er sosiale medie trygt, i hvert fall her i Norge. Facebook har blitt anklaget for å ha solgt personopplysninger om brukerne sine og er generelt assosiert med et «ondes selskap». Brukerbasen falt imidlertid ikke nevneverdig.

Det er viktig å nevne at det er allment akseptert at kvaliteten på trafikken fra Google annonsering er høyere enn den fra sosiale medier. Hvorfor? Folk bruker sosiale medier for å slappe av, mens Google brukes når de faktisk trenger noen produkter eller tjenester. Dette bringer også innsider som å annonsere en trampolinepark på Facebook er sannsynligvis en god idé, siden folk ville være interessert i fritidsaktiviteter på den plattformen.

Trenger du annonsering?

Det korte svaret er ja, mest sannsynlig trenger du det og kan dra nytte av det. Digital annonsering er en markedsføringsteknikk som kommer til å fungere for de fleste bedrifter, spesielt små og mellomstore. Selv om det vil fungere for 99% av bedriftene, er det fortsatt 1% det ikke vil fungere for. Men vi snakker om en veldig smal nisje, som mest sannsynlig vil være et veldig spesifikt B2B – produkt eller en tjeneste.

Det er viktig å forstå: hvis du ikke får resultatene du håpet på, betyr det ikke at annonsering ikke er noe for deg. Mest sannsynlig gjør du noen feil som påvirker kampanjens resultater. Markedsføring er ikke en presis vitenskap, og den har mange faktorer som du ikke kan redegjøre for, men du kan justere kampanjen din nok til å få positive resultater. La oss snakke om noen vanlige feil, slik at du kan unngå dem.

5 Vanlige feil:

  1. Forventer rask avkastning
    Hvis det var veldig enkelt å annonsere produktet ditt og få salg fra hver eneste besøkende som kommer på nettsiden din, ville hvem som helst startet sin bedrift og annonsere i Norge. I virkeligheten tar det litt tid å finjustere og sette opp kampanjen din på riktig måte for å i det minste kunne dekke utgifter til annonsering. Det hjelper virkelig hvis du allerede kjenner demografien til dine potensielle kunder.
  2. Går all-in
    En annen vanlig feil er å prøve å få så mange besøkende som mulig på kort tid. For eksempel bruke 10 000,- på en uke annonsering på alle plattformer som er mulig. Det er faktorer som kan påvirke kampanjens resultater som du nå kan ta i betraktning. For eksempel hvis bestemte du deg for å annonsere den uken da de aller fleste potensielle kundene tar ferien. Eller det er uken før de får lønn, og de vil ikke gjøre unødvendige kjøp akkurat da. Eller kanskje var en katastrofe i området du siktet til, og folk er ganske enkelt opptatt med det problemet for øyeblikket. I stedet for å bruke alt på en uke, prøv å fordele dette budsjettet ditt for 30-50 dager og sjekk hvordan det fungerer for deg.
  3. Å være for kjip
    Ærlig talt, 10 kr per dag er ikke nok til å få nok til å få noe trekk med annonsen din. Firmaet ditt kan ha strenge budsjetter, men å avsette altfor lite penger på reklame er ikke bedre enn å kaste disse pengene i en peis. Det er i utgangspunktet ingen øvre grense, med mindre du bruker ganske strenge filtre for å annonsere for en bestemt gruppe mennesker som bor i et bestemt område. Men i så fall vil det bare være vanskelig å bruke mer enn et visst beløp per dag.
  4. Gå for bredt
    Ethvert produkt eller tjeneste har sine brukere. Å forvente at en 20 år gammel mann ville være interessert i barnevogner eller dyre ferier i utlandet er ikke smart. Samme som å prøve å annonsere nattklubber og dating-apper for en 40 år gammel gift kvinne med en baby på vei. Du må tilpasse kampanjen din spesifikk til demografi og vite hvem som kan være interessert i å kjøpe produktet ditt.
  5. Stopper for tidlig
    Alt tar tid. Du brukte så mye krefter på bedriften din for å prøve å markedsføre den og lære verktøyene som trengs for å gjøre dette. Ikke stopp hvis du ser at du på 1 måned ikke fikk de resultatene du håpet på. Prøv å lære av det og optimaliser markedsføringskampanjen din. Denne måneden var du minus 3000 kr, men neste måned er det minus 1000 kr. Og vet du hva? Det er ikke så ille. Du har sannsynligvis gjort noe riktig og er allerede på vei til å finne ut av det. Kanskje vil du være i 0 neste måned, og om en måned til vil du endelig begynne å tjene penger.

Ikke gi opp annonsering. Det tar tid, penger og kunnskap å drive en kampanje. Du har all den tiden du trenger, kan investere mer penger og kan lære av dine feil. Fortsett å presse!

Eksempel:
La oss tenke at du selger barnevogner. Du har et flott produkt, og du gjorde all undersøkelse for å finne demografien til kundene dine. Produktet ditt er barnevogn av høy kvalitet produsert i Norge, så det er ikke billig. Etter å ha undersøkt potensielle kjøpere, fant du ut følgende beregninger:

Alder på primær kjøper: Slutten av 20 -årene til slutten av 30 -årene.
Alder på bruker: 0-4 år
Kjønn: 60% kvinner, 40% menn
Sivilstand: 50/50 ektepar og samboere
Inntekt: middels til høy
Utdannelse: 80% bachelor eller høyere
Jobb: fast ansatt, bedriftseiere

Videre vet du at du bare kan levere produktet ditt i Oslo og omegn. Nå er 1/3 av problemet ditt løst, og du vet hvem du skal markedsføre produktet ditt til med Google Ads eller Facebook Ads. Du tildeler 200 kr pr dag for annonsering og tenker at du gjør det de neste 3 månedene. Du oppretter din første kampanje, 3 forskjellige annonsegrupper for 3 forskjellige søkeord. Fra nå av sporer du resultater og prøver å forbedre annonsenes ytelse og få høyere avkastning på investeringen.

Keyword/audience research

En av de viktigste tingene å gjøre før du starter en ny markedsføringskampanje, er å finne søkeord som målgruppen din er interessert i. La oss ta både Facebook og Google som eksempler på annonseplattformene våre. Begge har en annen tilnærming til hvordan de skal målrette mot publikumet ditt, og det kommer fra måten folk bruker disse nettstedene på.

Hos Google ser folk etter eksakt uttrykk når de trenger noe. Det er ganske sånn hvordan søkemotorer fungerer. Så når du trenger «husforsikring» er det det du skal søke etter. Men vær litt mer presis og legg til byen din i søket. På søkesiden vil du se en liste over nettsteder som kom dit ved hjelp av Google Ads og en haug med nettsteder som driver med SEO. Vi er intressert i Google Ads delen nå.

Men det er flere spørsmål enn dette. Og siden du ønsker å få så mange potensielle kunder på nettsiden din som mulig, må du vite hvilke søkeord de leter etter på Google. Derfor bør du være kjent med de mest brukte virkemidlene i digital annonsering.

  1. Google Keyword planner:
    Siden du kommer til å bruke Google Ads for å annonsere virksomheten din, er det virkelig fornuftig å bruke sin egen tjeneste for søkeordforsikring. Den har noen få ulemper sammenlignet med andre tjenester, men den er helt gratis å bruke.Her er et eksempel på hvilke andre søkeord det foreslår når du ser etter «husforsikring»:

Hvis du la merke til det, viser det gjennomsnittlige månedlige søk, konkurranse og kostnaden per klikk for forskjellige annonseposisjoner. Med høyere konkurranse ville det koste mer å få en bedre annonseposisjon og et klikk på den. Men en ting kan være litt misvisende. Gjennomsnittlige månedlige søk viser at søkeordet er søkt i et område fra 10’000 til 100’000. Det er 10x forskjell der og det er mye. Spesielt hvis du planlegger kampanjen din og forventer å ha et visst antall klikk. Dette leder oss til en annen løsning.

  1. Betalte tjenester som SEMrush eller Ahrefs
    Disse to er de mest populære alternativene å velge mellom. Begge er ganske dyre, for å bruke SEMrush må du betale minst 1060 kr og Ahrefs minst 874 kr i måneden. Selv om det er fint å bruke en tjeneste som denne for å få mer presise data og flere beregninger om nettsiden din eller konkurrentene dine, er det ikke alltid en utgift som bedrifter ønsker med mindre de annonserer det meste av året. Her er hva den samme søkeordforskningen for «husforsikring» ser ut på SEMrush:

Her kan du se mer presise data for søkeordet samt et mer avansert alternativ for å finne relaterte søkeord.

Begge tjenestene er gode og kan brukes til å målrette mot bestemte søkeord i Google-søk, samt skrive disse søkeordene i spesifikke annonser på Facebook eller en annen plattform.

Når vi snakker om sosiale medier som Facebook, har de en litt annen måte å målrette mot publikum. Og det er lett å forstå hvorfor siden Facebook ikke er en søkemotor og folk ikke nødvendigvis søker etter «husforsirking» der inne. Men det betyr ikke at det ikke er noe publikum på nettsiden som vil være interessert i denne tjenesten. Tvert imot er det mennesker som ønsker å få «husforsikring», og det er din oppgave å prøve å finne dem etter deres interesser og demografi.

For å gjøre det veldig enkelt kan du skrive «husforsikring» i feltet og deretter velge det for å automatisk legge til denne gruppen mennesker som målgruppe. Men selvfølgelig vil du finne en «golden spot» der publikummet ditt ikke er for bredt, men heller ikke for spesifikt. Med den første vil du bruke penger på folk som ikke er interessert i tjenesten din og med den sistnevnte vil du begrense deg for mye, og du vil ikke ha nok folk til å se annonsen din.

Søkeordforskning kan brukes i en annen digital markedsføring teknikk, søkemotoroptimalisering. Prøv å få så mange søkeord som du kan, og grupper den deretter på forskjellige måter.

Annonsering på Facebook

Når du starter din første kampanje trenger du definitivt hjelp til annonsering på Facebook. Det er så mange alternativer og innstillinger at det er lett å gå seg vill, spesielt hvis du gjør det for første gang. Vi har skrevet en trinnvis veiledning for å gjøre det litt lettere for deg.

Steg 1: Lag en kampanje

I Facebook Ads Manager går du til kategorien kampanjer og oppretter en ny. På dette trinnet vil du kunne velge en av de 11 typene av målet ditt. Hver viser en definisjon når du holder markøren over dem.

La oss si at vi nylig opprettet en Facebook-side for bedriften vår, og vi ønsker å få folk til å like den. Da velger vi målet «Engasjement» og deretter «liker siden»:

Etter det vil du navngi kampanjen din, og i tilfelle det allerede er en kampanje som kjører på denne kontoen, kan du sette opp A/B-test.

Steg 2.1: Lag annonsesett

På dette stadiet må du velge et navn på annonsesettet og Facebook-siden du vil få liker på.

Men enda viktigere er budsjettet du vil bruke på kampanjen din. Du kan velge mellom et daglig eller totalt budsjett. For å gjøre det enklere, la oss sette total budsjett på 4000,- og la kampanjen kjøre fra første til siste dag i september:

En ting du må legge merke til, etter å ha klikket på «vis flere alternativer». Den lar deg planlegge når annonsen vises på Facebook. Det er et flott alternativ for å målrette mot publikum når de sannsynligvis bruker Facebook.

Steg 2.2: Målrettning mot publicum

Hvis selskapet vårt selger «husforsikring» i bestemte byer i Norge, er det akkurat der vi ønsker å vise annonsene våre. I dette eksempelet bruker vi de 4 største byene i Norge: Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Steg 2.3: Detaljert målrettning

Selvfølgelig ønsker vi å vise annonsene våre til en bestemt gruppe mennesker. Vi kan bla i demografi, interesser atferd.

Du kan velge hva du vil inkuldere eller eskludere, men den beste praksisen er å basere denne informasjonen på tidligere undersøkelser om målgruppen din.

En annen ting å gjøre er å velge annonseplasseringer. På denne måten kan du velge hvor annonsene skal gå, for eksempel Facebook, Instagram, Messenger, Storeys osv. Standard er «automatiske plasseringer», men i tilfelle du ikke tror dine potensielle kunder kan være på Instagram, er det bedre å ekskludere denne plattformen. Forresten, viste du at Instagram tilhører Facebook? Det er grunnen til at du også kan vise annonser på den plattformen.

Steg 3: Lag annonsen din

Til slutt velger du et bilde, karusell eller video. Videoer får vanligvis mer oppmerksomhet fra seere. Du kan lage opptil 5 forskjellige tekster og overskrifter i annonsen din. Men bruk heller en god tekst og overskrift enn 5 dårlige.

Dette er stegene for å kjøre Facebook annonsering. Hovedproblemet er som regel ikke å komme i gang, men heller å få gode resultater. Din absolutt første kampanje vil mest sannsynlig ikke gi gode resultater, og du må analysere annonsen og justere den. Det viktigste er å gi det minst 3 måneder med aktivt arbeid og justeringer før du kan arbeidsresultater.

Google annonsering

Med Google som tar over 97% av hele søkemotormarkedet i hele Norge virker det logisk at Google Ads er nummer 1 betaling-per-klikk-løsning. Før rebranding ble det kalt Google Adwords annonsering, og du kan fortsatt høre dette navnet fra de gamle i denne bransjen. Google Ads gir mange verktøy og alternativer for å kjøre annonser, men vi vil prøve å gjøre det så enkelt som mulig. Til informasjon, det er noe som heter Google Ads-sertifiseringsprogram. Det hjelper å få all nødvendig kunnskap om verktøyene og hvordan du bruker dem.

Steg 1: Start en ny kampanje

Akkurat som med Facebook oppretter du en ny kampanje og velger dine mål. Det er lett å forstå hvilken type du trenger ganske enkelt ved å holda markøren over navnet og lese forklaringen på den. For enkelhets skyld, la oss ta «nettstedstrafikk» og deretter velge «søk» på neste seksjon. Det betyr i utgangspunktet at du ønsker å få trafikk på nettstedet ditt, og det vil være fra Googles søkeside når folk leter etter spesifikke søkeord.

Som et ekstra trinn spesifiserer du nettstedet ditt og kobler deretter Google Ads til Google Analytics for å spore resultatene dine av kampanjen din.

Steg 2.1: Konfiguer kampanjen din

Google Ads prøver å gjøre livet ditt så enkelt som mulig, men i noen tilfeller ønsker du å gjøre det litt mer komplekst. På den måten kan du forsikre deg om at du får høyere resultater til slutt. De første innstillingene er ganske enkle, og du kan beholde dem som de er.

Det som står her er at du vil få en større dekning på ulike sider, ikke bare Google.no. Som du vet, eier Google en haug med andre nettsteder, og det har også et partnerprogram kalt Adsense, som lar uavhengige nettsteder tjene penger ved å plassere annonser.

Steg 2.2: Ikke bruk bare standardinnstillinger

Du bør optimalisere kampanjen din før du begynner med den. Noen alternativer kan virke for kompliserte hvis du gjør det for første gang (for eksempel alternativer for kampanjenettadresse med sporings mal), men å sette opp en tidsramme for din bedrift er helt nødvendig. La oss planlegge for 1 måned og velge tidspunkter det er mest sannsynlig at potensielle kunder ser etter tjenesten vår.

Trinn 2.3: Velg riktige steder

Hvis du tilbyr tjenestene dine eller selger produktene dine i hele landet, bestemte byer eller internasjonalt, må du spesifisere det. Hvis du selger «husforsikring» i Oslo, vil du selvfølgelig ikke at annonsene dine skal vises i Tyskland.

Du kan også velge spark som kundene dine snakker. Siden all data samles inn fra informasjonskapsler, vet Google faktisk mye om hva slags person du er og hva som er ditt foretrukne språk.

Steg 2.4 Demografi og interesser

Foreløpig kan du prøve å unngå denne innstillingen, men i fremtiden kan den tilføre verdi til kampanjen din ved å målrette mot en mer spesifikk kundegruppe. For å faktisk dra nytte av det, må du ha en brukerundersøkelse. Ellers blir det bare gjetting.

Steg 2.5: Budsjett

Her setter du opp et dagsbudsjett, som deretter multipliseres med dagene i måneden for å få ditt månedlige budsjett. Du vil aldri bruke mer enn det månedlige beløpet totalt. Men siden noen dager kan føre til flere klikk og noen dager til færre, kan du bruke mer eller mindre enn den daglige grensen.

En annen ting å vurdere er budgiving, som hjelper deg å velge målet du forfølger. Siden vi ønsket å få mer trafikk på nettsiden vår, setter vi inn klikk.

Steg 3: Opprett annonsegruppe

La oss si at du har et firma som selger møbler. Kampanjenivå vil være alt relatert til dette selskapet, mens annonsegruppene er alt relatert til for eksempel bord. Du har spisebord, utebord, runde, firkantede etc. Her må du velge alle søkeordene knyttet til dette begrepet. Vi har allerede diskutert hvor vi kan få tak i alle disse søkeordene.

Du kan lage så mange annonsegrupper som du trenger for å annonsere alt du ønsker på siden din.

Steg 4: Opprett annonser

Avslutt med å lage faktiske annonser for kampanjen din. Her kan du sette opp den endelige nettadressen besøkende vil ende på etter å ha klikket på annonsen, samt utseende (for eksempel er den faktiske nettadressen din for lang, og du vil at den skal se fin og kort ut i annonsen).

Det er best praksis å være så konkret som mulig, og derfor bruker vi gjerne å ha en annonsegruppe for hver tjeneste / produkt segment. Google anbefaler 5 annonser for minimum 20 søkeord per annonsegruppe. Google annonsering er et flott verktøy for å få trafikk på siden din, men det viktigste er å kunne konvertere det til salg. Men jeg vil gjerne forklare litt om andre plattformer før vi går inn på tips og triks.

Andre plattformer

Ansvarsfraskrivelse: Hvis du har et begrenset budsjett for annonser på nett må du fokusere på Google og Facebook. Hvis du har svært begrenset budsjett, velg bare én av dem. Men hvis du er all-in i markedsføring, bruk andre plattformer også.

Instagram annonsering

Trikset er at Instagram tilhører Facebook, så du kan lage en kampanje samtidig på begge plattformene. Derfor blir kostnaden for Instagram annonsering den samme som for din Facebook-kampanje. La oss snakke om tall, det avhenger egentlig av mange faktorer, men i gjennomsnitt betaler du 50 kr for 1000 visninger eller ca 8 kr per klikk. Det kan være lavere eller høyere.

Det er viktig å huske på at Instagram kanskje ikke er den beste sosiale medieplattformen for din nisje. Det handler mye om flotte bilder, og det store flertallet av brukerne er mellom 18-29 år. Tilbake til «husforsikring» eksempelet, det er en sjanse for at du ikke finner mye av dine potensielle kunder i denne aldersgruppen.

LinkedIn annonsering

LinkedIn er en plattform for profesjonelle og handler om virksomheter. Nå og da vil du se innlegg som minner om Facebook, men som oftest handler det om jobb og bedrifter. Det går bra for B2B-selskaper, men hvis B2C-produktet eller tjenesten er rettet mot unge fagfolk, kan du prøve det. LinkedIn er egentlig ikke integrert i det norske markedet, så prisene vil du se i USD i stedet for kr. Nedenfor er et eksempel på hva du kan forvente priser på LinkedIn i Norge for et B2B selskap. Forresten, de tilbyr ofte ekstra annonsebudsjett når du bruker over et visst beløp.

Finn annonsering

Listen ville ikke vært komplett uten å ha finn.no i den. Denne plattformen har en litt komplisert måte å annonsere på, og den prøver å holde besøkende på nettstedet. Som et selskap vil du lage en annonse som selger produktet, eiendommen eller tjenesten din og betale for det. Da betaler du ekstra for eksponering som promotert innlegg. Men hvis du sjekker Finn, vil du fortsatt se Google Ads-blokker, noe som gir en enkel løsning. Bare bruk Google!

Tips & tricks

  1. Vi har allerede nevnt det, men husk at det alltid tar tid å få resultater og optimalisere kampanjene dine. Å ha for lite budsjett vil ikke gjøre så mye så godt som å annonsere bare for å en kort periode.
  2. Prøv å unngå svært brede søkeord. For eksempel, hvis bedriften din bare selger «husforsikring», vil du egentlig ikke vise annonsene dine for søkeordet «forsikring». Det er for bredt og folk er kanskje ute etter bilforsikring eller livsforsikring, som du ikke selger.
  3. Lek med titler. Tall og spesialsymboler gir vanligvis ekstra oppmerksomhet. Du kan legge til pris i annonseutvidelsene eller bruke den i tittelen for å gjøre den større.
  1. Det som er bra for meg, fungerer nødvendigvis ikke for deg. Hvis jeg kan få flere klikk og salg fra Google Ads betyr ikke at du ikke kan få mer fra Facebook. Eksperimenter med begge nettverkene, og hvis du har nok budsjett, prøv å bruke andre plattformer også. Men følg alltid med på hvor kunden din kommer fra.
  2. Kjenn kunden din. Det lønner seg virkelig hvis du vet hvem du skal målrette mot når du oppretter en kampanje. Ikke bare sparer det penger brukt på annonsering, det øker potensielle salg siden det er mer sannsynlig at publikum engasjerer seg i annonsen din.
  3. Bruk retargeting. Hvis noen tidligere har samhandlet med bedriften din på en eller annen måte, vil de mest sannsynlig konvertere til salg.
  4. Det er ikke nok å ha en flott annonse hvis nettstedet ditt er fryktelig. 99% av tiden vil du prøve å få besøkende på nettstedet ditt til å få et salg. En dårlig nettside kan spille mot deg og redusere konverteringsfrekvensen selv om annonseringskampanjen din er bra.
  5. Annonsering er ikke den eneste markedsføringen du bør gjøre. Digital markedsføring handler om alle måter å få kunder gjennom internett på. Ikke fokuser bare på en av dem.

Konklusjon

Digital annonsering tar tid å lære og forstå hvordan fungerer. Men det er ikke vanskelig å lære selv. Fortsett å eksperimentere og prøve nye ting, endre strategiene dine og optimaliser kampanjene dine. Hvis du føler at du ikke vil bruke tid på å gjøre det selv, kan du alltid be digitale annonseringsbyråer som Zocial om å gjøre det for deg. Vi vil gjerne bruke vår kunnskap og erfaring for å få best mulig resultat for deg.

Om forfatterne:

Eline Naley er spesialisert innenfor Facebook, Instagram og Google Adwords annonsering. Hun startet i Zocial i 2019 som digital markedsfører. I dag har hun ansvar for oppsett, drift og rapportering av de fleste sosial medie kampanjer og Google Ads kampanjer for våre kunder.

Mykola Blokhin er spesialist innenfor flere felt i digital markedsføring, inkludert SEO og annonsering. Startet i Zocial i februar 2021 som webdesigner. Han er for tiden involvert i UX designstudier ved Noroff, slik at våre kunder kan være sikre på at vi implementerer riktige UX-fremgangsmåten (Brukeropplevelser) i våre prosjekter.