fbpx

Har du faktisk betalt for en god nettside?

Blogg

Det tar mye tid og krefter å bygge en god nettside. Jeg personlig vet hva jeg skal se på og hva jeg skal analysere for å si om nettsiden er bra eller ikke. Men jeg jobber med å lage nettsider og sannsynligvis gjør ikke du det. I denne artikkelen vil jeg forklare hvordan du analyserer nettsiden du bestilte fra noen som skulle lage den til deg.

Ansvarsfraskrivelse:
Det er ikke noe som heter en perfekt nettside! Nettsider bør vokse og forbedre seg, få oppdateringer og bli optimalisert. Som oftest kan ikke alt tas i betraktning fra starten, ellers ville det ta for mye tid, krefter og penger å komme i nesten perfekt stand. Så lenge rundt 80% av tingene fra denne listen stemmer overens er nettsiden din en bra nettside.

  1. Ingen CTA eller for mange CTA
    CTA (Call-to-Action) er et markedsføringsverktøy for å få folk til å gjøre noe. For eksempel like, klikk på knappen, send en forespørsel, abonner på nyhetsbrev på e-post. Hvis du har sett en YouTube-video har du sannsynligvis hørt folk si «lik, abonner og trykk på varselklokken». Det er CTA. Samme som med en knapp «send en forespørsel». Hvis du ikke har disse elementene på nettsiden din og du ikke leder dine besøkende til salgssiden mister du muligheten til salg. Men det kan gå begge veier, har du for mange av disse knappene kan det gjøre besøkende irriterte og sinte.
  2. Temaet på nettsiden er ikke optimalisert
    Hvis du har en WordPress nettside har du mest sannsynlig en av disse premium utgavene. Du vil ikke ha et standardutseende på nettsiden din, det samme som på tusenvis av andre nettsider. Den enkleste måten å sjekke det på er å google temaet ditt og se andre nettsider som er laget med det. Hvis nettsiden din ikke ser ut som alt annet har vi gode nyheter til deg. Men det er dessverre ikke nok å bare ha et unikt utseende. Noen temaer krever justeringer og kodeoptimalisering, men dette er ikke så avansert å sjekke på egenhånd.
  3. For mange unødvendige plugins
    Selv om plugins bidrar til å forbedre nettsidens funksjonalitet betyr det ikke alltid at det er en god idé å bruke så mange du kan. Sjekk om noen plugins er deaktivert å spør webdesigneren din om du kan slette dem. Be gjerne om å legge til så lite plugins som mulig, bare de viktigste. Det vil forbedre nettsidens hastighet og ta mindre plass på hosting.
  4. Billig hosting
    Hvis du har mange plugins som er nødvendige for nettsiden funksjonalitet vil du kanskje legge merke til hvor vanskelig det er for nettsiden å laste inn noen ganger. Det er andre grunner til det, men en av dem er hostingen.
  5. Bruk av gammel eller utdatert praksis
    Husker du at det var en periode da slides var veldig populære på nettsider? Vel, ikke nå lenger. Spesielt ikke en på hver side på nettsiden din. Prøv å unngå slides og bruk i stedet andre metoder for å få kundenes engasjement. (Also, overuse of gradients on every single design element.)
  6. Ingen SSL
    SSL er tingen som lager https i stedet for http. Det hjelper å holde kundenes informasjon sikker og privat, og er spesielt viktig hvis kundene må skrive bankkortinformasjonen sin Alle moderne nettlesere vil fortelle deg når tilkoblingen ikke er sikker og du kan se det selv om nettstedet bruker https.
  7. Ikke bruk av egne bilder
    Kjøpte bilder er bra i noen tilfeller, men ikke som en del av et sentralt design element på nettsiden din. Snakker du om dine ansatte? Legg ut et bilde av dine ansatte, ikke noen tilfeldige mennesker som står og later som om de er smarte. Bruk et reelt bilde av produktene eller tjenestene dine, folk merker forskjellen. Og prøv å unngå arkivbilder på nettsiden din. Det er som å se på en voksfigur av en kjendis.. Det ser ekte ut, men du vet at noe er galt.
  8. Bilde er ikke optimalisert
    Det er noen få måter å gjøre det på. Men først må du sjekke om bildene er alt for store. Noen få megabyte filer eller med 2000px bredde og høyde. Ikke få panikk hvis du ser noen 1920px bredt, det kan fremdeles være programmatisk optimalisert og være litt greit.
  9. Dårlig struktur
    Tenk deg at du åpner en nettside for første gang i ditt liv og du vet hvor du skal klikke og hvor du skal gå for å finne det du leter etter, det er en nettside med god struktur. Men hvis du sliter med å navigere og finne noe på nettsiden og den klart og tydelig har designelementer med null funksjonalitet og det er mange av dem. Det er en dårlig nettside. Prøv å åpne en nettside på et språk du ikke snakker, hvis du klarer å navigere rundt uten å forstå hva som står er nettsiden bra.
  10. Tom rom/avstand
    Avstand er viktig å ha på nettsiden. Det er alle de tomme stedene som gjør det lettere for deg å fordøye informasjon på skjermen. Men å ha for mange tomme plasser og for lite informasjon er en dårlig praksis. Ikke å ha avstand er enda verre. Tekstene skal være klare, synlige og lette å lese. Noen ganger stemmer utrykket «less is more» ganske bra.
  11. Ingen mobilversjon
    Alle nettsider i 2021 bør ha en mobilversjon, hvis ikke sitter nettsiden fast i 2010.

Hvis 8-9 elementer fra denne listen samsvarer med din nåværende nettside betyr det at det er en ganske bra nettside. Har du 11/11, gratulerer! Det betyr ikke nødvendigvis at siden er perfekt, men den er på rett vei.

Om forfatteren:

Mykola Blokhin er spesialist innenfor flere felt i digital markedsføring, inkludert SEO og annonsering. Startet i Zocial i februar 2021 som webdesigner. Han er for tiden involvert i UX designstudier ved Noroff, slik at våre kunder kan være sikre på at vi implementerer riktige UX-fremgangsmåten (Brukeropplevelser) i våre prosjekter.

Meny