fbpx

Trenger nettsiden din nytt design?

Blogg

Å lage en nettside er en viktig del av markedsføringen i dag, men det er like viktig å holde den oppdatert. Men dette er det få bedrifter som klarer å praktisere. Imens vi snakker om nettside design generelt, la oss også snakke om noen relaterte temaer.

  • Innholdet
    Innholdet er alle tekstene og bildene på nettsiden. Dette må være relevant for dagens marked. Siste bilder og beskrivelse av produktet ditt, pris, vanlige spørsmål og selvfølgelig generell informasjon om bedriften din.
  • Visuelt
    Du må være enig i det, nettsider som så bra ut i 2014 ser ikke like bra ut i dag … Standarden har endret seg, design har endret seg og visuelt er nettsidene blitt bedre. Det er som å sammenligne biler fra 90-tallet med biler fra begynnelsen av 2000-tallet, du kan tydelig se forskjellen på det som ble ansett for å se bra ut.


Til venstre: Ferrari F355 GTS. Til høyre: etterkommeren Ferrari 360. Kilde: Wikipedia.

  • Den tekniske delen:
    Noen ganger må hostingen din ha oppdateringer, nettstedets plugins og innholds håndteringssystem trenger oppdateringer. Alt trenger oppdateringer. De vanligste årsakene er optimalisering og sikkerhet.

Når vet du egentlig at nettsiden må oppdateres?

  1. Det går sakte
    Med konstant økende hastighet på nett forventer folk at nettsider skal lastes like raskt som lyn, men mange av dem minner heller om torden… Det er et faktum at folk ikke vil vente på at en treg nettside skal lastes inn og velger heller å forlate den enn å kaste bort tiden. Bruk et øyeblikk på å sjekke nettsiden din med Google PageSpeed og se hvor du kan kutte den dyrebare lastetiden.
  2. Folk blir ikke lenge på siden
    Den såkalte «bounce rate» er en beregning du kan sjekke i Google Analytics kontoen din. Hvis en besøkende kommer til en side og bruker 5-10 sekunder på den, som i utgangspunktet kun er å rulle opp og ned, ikke finner verdifull informasjon og forlater den så betyr det at noe er galt med nettsiden. Det kan være strukturen, innholdet, brukervennligheten eller noe annet. Gjør din egen forskning først og finn problemet du skal løse.
  3. Ingen mobilversjon av nettsiden
    Det er flere som bruker mobil enn data til daglig surfing på nett. Det betyr ikke at de ikke bruker data i det hele tatt, det betyr bare at mobiler er lett tilgengelig hele dagen. Og hvis ikke nettsiden din ser bra ut på en mobil er det et stort problem du bør fikse så snart som mulig.
  4. Nettsiden din «selger» ikke
    Poenget med å ha en nettside er jo å få mer salg. Merkevarebygging er bra, og det skaper definitivt et bedre image av bedriften din, men uten salg er det ingen bedrift. Nettsiden er noe som skal gi deg flere kunder, og hvis den ikke gjør det så betyr det at noe er galt.
  5. Nettsiden ser ikke bra ut lenger
    Sjekk konkurrentene og nettsiden deres. Sjekk også markedsledere. Gå deretter til nettsiden din og sjekk om den er like bra som de andre nettsidene. Det er subjektivt når folk snakker om hva som ser bra ut og hva som ser dårlig ut, men det er et generelt utseende som gir inntrykk av en bra eller dårlig nettside.
  6. Nettsiden din kan bli hacket
    Sårbarheter finnes stadig i stort sett alt som har programmeringskode. Hivs du åpner WordPress administasjonspanelet og ser at 20 oppdateringer må installeres, er det sannsynligvis greit å se nærmere på det. Men vær forsiktig, noen ganger kan oppdateringer ødelegge noe. Så prøv alltid å sjekke nettsiden din etter oppdateringer av plugins, tema eller WordPress-kjerne.
  7. SEO er ikke implementert
    Hvis nettsiden din ikke er optimalisert for Google mangler du mange besøkende. En av grunnene er at ved å optimalisere for Google optimaliserer du det faktisk for folk. Algoritmen til denne søkemotoren er så kompleks og avansert at de i utgangspunktet forstår hva brukerne vil se. Så ved å følge Google SEO følger du nettsidens besøkendes tanker og ønsker.

En enkel tommelfingerregel når vi snakker om nettsider er at de trenger konstant oppdateringer av det nåværende designet. Disse oppdateringene trenger ikke å være globale eller store, bare nok til å fortsette. Men hvert 3-4 år trenger nettsiden din et stort globalt redesign. På den måten kan du være sikker på at den oppfyller de nyeste standardene og tilfredsstiller behovene til kundene dine.

Om forfatteren:

Glenn Helge Kvilhaugsvik er eier og daglig leder i ZOCIAL. Han er utdannet grafisk designer i bunn, men hele hans arbeids karriere har gått i digital markedsføring. Han har lang og bred erfaring innenfor både Webdesign / Webutvikling, Sosiale medier og Google. Han var bl.a. en av de første i Norge som jobber kommersielt med sosiale medier 100%.

Glenn Helge Kvilhaugsvik - Daglig leder ZOCIAL
Meny