fbpx

Hvordan UX ødelegger virksomheten din

Blogg

Det er veldig lett å lage en nettside i 2021. Egentlig så kan alle med litt data kunnskaper lage en egen nettside uten å bruke et web-byrå, og uten å bruke mye penger på det. For å lage en nettside trenger du:

  • Domene navn (selvsagt)
  • Hosting og nettside system som Wix, Webflow, Squarespace eller WordPress.

Det var det, ikke sant? Ja, det kan også være greit å konfigurere SSL-sertifikat. Kanskje et premium tema med kule funksjoner og noen fine grafiske elementer slik at nettsiden ikke ser ut som den er laget i 2011 eller ser ut som 5 million andre nettsider. Ikke glem søkeoptimalisering, vi vil jo at folk skal finne oss på Google. Ok, det var vel alt? Tid er penger. Det vil ta veldig mye tid for noen uten erfaring å tegne Whistlers mor. Og til slutt vil det nok se slik ut:

Whistler’s Mother av Mr. Bean. Kreditt: Bean (1997)

Det er viktig å tenke på detaljene som ikke er åpenbare for noen uten erfaring: Nettsiden kan se annerledes ut på forskjellige enheter, operativsystemer, skjermstørrelser og til og med nettlesere. Du vil få det til å se bra ut på Iphone 12 Pro Max og 27-tommers skrivebord med Google Chrome.

Men la oss si at en ekte rockestjerne laget nettstedet ditt, og det fungerer som det skal. Hva blir det neste? La oss snakke om UX.

Hva er UX design?

User experience design står for brukeropplevelsen og er en prosess for å gjøre livet ditt lettere når du samhandler med stort sett ethvert daglig produkt. For eksempel åpner du bankappen din og vet hvordan du bruker den til å betale regninger. Selv om du bruker denne bankappen for første gang, vil du sannsynligvis forstå at du må klikke på «betalinger» og deretter «betal». Men se for deg nå at det ikke er et slikt element som «betalinger». I stedet er det et element som heter «bankoperasjoner», så du klikker på den. Da ser du noen få valg, ett av dem er «transaksjoner», du klikker på den. På nytt skjermbilde kan du velge mellom «alle transaksjoner» eller «nye transaksjoner», du klikker på siste nevnte. En annen skjerm lar deg velge mellom interne og eksterne transaksjoner.. Du ser hvor det går, ikke sant?

Jo mindre du tenker over hvordan du bruker et produkt og jo mindre tid du bruker på å lære deg et nytt produkt, jo bedre er UX-designet.

UX analyse

Selv om mange ting automatiseres i disse dager er ikke UX analyse en av dem. Kunstig intelligens har definitivt forbedret seg gjennom årene, men den kan ikke replikere ekte mennesker helt enda. Det er der UX-designere kommer til nytte og undersøker for deg. De vil komme inn i kjernen av produktet ditt og finne ut hvem de primære brukerne dine er, hva de vil ha og hvordan produktet kan være gunstig for dem. Deretter vil de lage test sider og teste dem på forhåndsdefinerte brukere. Etter det vil de implementere nødvendige justeringer av brukervennlighet, fortsette med prototyping og gjøre mer testing. Forresten, du kan gjøre alt dette for ditt eksisterende produkt, og du vil sannsynligvis bli overrasket over hvor mye du gikk glipp av.

Hvordan dårlig UX ødelegger din virksomhet

Nå var ikke denne tittelen en clickbate, UX påvirker faktisk virksomheten din direkte. Et annet eksempel: Du har monopol på ett bestemt produkt. La oss si at du er den eneste bilprodusenten i landet, og at folk ikke kan kjøpe noe annet enn bilen din. Du designet bilen din slik at den bare kjører bakover. Folk er ganske irritert over det, men de kan egentlig ikke bytte tilbake til hester. Plutselig begynner et annet selskap å produsere biler som kan kjøre både fremover og bakover. Selv om bilen din er billigere, laget av virkelig gode materialer og har flere farger så begynner folk å kjøpe konkurrentens bil. Hvorfor? «Funksjonen» med å kunne kjøre bakover var faktisk irriterende, og du klarte ikke å se det.

Men det er dyrt

Ja det tar mye tid og krefter å bygge et godt produkt, et nettsted eller en mobilapplikasjon. Men tenk på det som en investering. Har du noen gang måttet velge hvilket selskap du vil bruke? Når vi ser etter et produkt eller en tjeneste å kjøpe går vi ikke fra butikk til butikk og prøver å finne noe som passer mine behov. Vi åpner Google og begynner å sjekke nettsider. Og når det er vanskelig å navigere på en nettside, finne informasjonen vi trenger og generelt sett opplever vi problemer med å bruke den, så finner vi bare en annen nettside og kjøper sannsynligvis heller fra dem. Med mindre vi ser etter den billigste mulige løsningen. I så fall kan vi slite litt med en forferdelig nettside, men vi vil helst ikke.

Hva gjør du?

Først og fremst, hvis du bestiller en nettside fra Zocial, vil du automatisk få webdesign basert på de beste UX-metodene og løsningene for ditt spesifikke felt. Hvis du vil gå dypere og virkelig dykke inn i forskning kan vi hjelpe deg med det, med tanke på tiden vi bruker på prosjektet ditt. Men hvis du har en oppstart eller et veldig lite selskap uten budsjett for noe ekstraordinært, anbefaler vi deg å gjøre dette:

  • Hvis du allerede har kunder, kan du spørre dem om produktet ditt. Vær oppmerksom på at du trenger å finne riktige spørsmål og rette folk å stille disse spørsmålene. Prøv å holde deg borte fra familien og vennene dine, de vil mest sannsynlig ikke være objektive og prøve å være hyggelige med deg.
  • Gjør god research. Se på de ledende konkurrentene i din nisje, analyser hvordan de implementerer UX-teknikkene sine, og prøv å repliker det de har. Et problem her er at du også kan kopiere feilene deres.
  • Test reslutatene dine. Du kan alltid bruke Google Analytics til å sammenligne før og etter resultater for å se om det utgjør en forskjell. Men ikke endre for mange elementer samtidig.

Husk å tenke på nettsiden din som en inntektskilde. Med mindre du har et fysisk kontor eller en butikk, er nettsiden din det første de fleste kundene kommer til å se og oppleve. Hvis du ikke kan få dem til å få en god følelse under besøket vil de ikke huske selskapet ditt. Og når tiden kommer vil de velge dine konkurrenter.

Whistler’s Mother av James McNeill Whistler. Kreditt: Wikipedia

Om forfatteren:

Mykola Blokhin er spesialist innenfor flere felt i digital markedsføring, inkludert SEO og annonsering. Startet i Zocial i februar 2021 som webdesigner. Han er for tiden involvert i UX designstudier ved Noroff, slik at våre kunder kan være sikre på at vi implementerer riktige UX-fremgangsmåten (Brukeropplevelser) i våre prosjekter.