– Vi driver trolig det mest lønnsomme digitalbyrået i landet, sier Glenn Helge Kvilhaugsvik, daglig leder i og eier av Zocial AS. 2019 endte med 3,8 millioner kroner i omsetning, og et driftsresultat på intet mindre en 1,6 millioner kroner. Det vil si et resultat på hele 42 prosent av omsetningen.
Kvilhaugsvik har en mangeårig bakgrunn i digital- og mediebransjen på Haugalandet. For to år siden bestemte han seg for å gjøre seg uavhengig av business-partnere. Skulle han leve av web-produksjon, sosiale medier og av å levere norske bedrifter ulike Google-tjenester, måtte han legge lista på øverste hylle, fokusere på de områdene han ville være best på og være uavhengig.
-Det er enkelt å lage nettsider eller nettbutikker i dag. En bedrift kan kjøpe en ferdig mal, skifte ut tekst og bilder og få en tilsynelatende brukbar løsning. Ingen har fokus på det som på fagspråket heter konverteringsoptimalisering, det vil si at ei nettside må bygges opp slik at kundene gjør det som du ønsker at de skal gjøre. Det er her kompetanse og erfaring er viktig. Han viser til at han mange ganger har overtatt nettsider til bedrifter fra andre leverandører der han har bidratt med nytt oppsett/funksjonalitet.
Da Zocial var ferdige med jobben, økte bedriftene nettsalget sitt betydelig; noen faktisk med over 40 prosent.
-Det viser at kvalitet i de tekniske løsningene betyr mye, poengterer han.
Mange har skjerpet seg
-Har du et inntrykk av at bedriftene her på Haugalandet følger med i digitaliseringsbølgen?
-Ja, og de blir bedre og bedre. Mens jeg tidligere sloss for å selge våre tjenester, er det bedriftene som nå kommer til meg for å få profesjonell faglig bistand. Nivået på Haugalandet er ganske bra og mange bedrifter har skjerpet seg betydelig.
Godt overskudd
-Zocial har en liten omsetning, men et godt overskudd, og en veldig bra salgs- start inn i 2020. Det gir oss en god indikasjon på at det vi leverer er bra og kundene er fornøyde.
– Vi har ikke lenger behov for å være ute å hente inn nye kunder/prosjekter, vi jobber stort sett med faste kunder og har blitt så heldige at nå kommer nye kunder og forespørslene til oss.
Jakter på web-utvikler
Zocial AS er inne i en positiv utvikling og Kvilhaugsvik jakter på en oppegående webutvikler. De er vanskelig å finne i det regionale arbeidsmarkedet, men han gir ikke opp. Han har oppnådd fullverdig sertifisering som partner hos Facebook og Google, hvilket få andre kolleger i bransjen har, også på nasjonalt nivå. Det betyr blant annet at han månedlig har telefonmøter med de to digitale gigantene der de gjennomgår effektene av profileringer og markedsføringer av hans kunder og om nødvendig foretar justeringer for å strek- ke seg mot planlagte salgsmål. Det er en omfattende prosess og som krever tid. Derfor foretrekker han også kunder som tenker langsiktig og som er villige til å stå på for å bli best mulig i den nye digitale virkeligheten.
-De som forstår at dette ikke er en kostnad, men en investering i egen markeds- utvikling og inntjening, de er på rett spor, sier Glenn Helge Kvilhaugsvik. Gjennom sin tette dialog med de to digitale gigantene, kan respons og markedskontakt doku- menteres i detalj, måned for måned.