3 grunner til at innholdsmarkedsføringen blir feil

Blogg

En stor del av et online prosjekt er innholdet. Alt på nettsiden, inkludert selve nettsiden bør helt klart være av høy kvalitet. Men det er en grunn til at SEO-eksperter har sagt «content is king» de siste årene. Ja, det er innholdet som vil bringe besøkende til nettsiden din og få dem til å huske merkevaren din.

Hva er innholdsmarkerdsføring?

Innholdsmarkedsføring eller content marketing er en strategi som fokuserer på innhold av høy kvalitet for å tiltrekke seg besøkende til dine digitale plattformer. Før sosiale medier ble en del av vårt daglige liv, produserte markedsførere dette innholdet til nettsider, aviser og magasiner. I løpet av tranformasjonsperioden ble sosiale medier brukt til å markedsføre innhold på nettsider. Per i dag har sosiale medier sitt eget innhold, som kan avvike fra det du ser på nettsidene.

Forskjellige typer innholdsmarkedsføring

  • Artikler: Du eller et innholdsmarkedsførings byrå lager en interessant tekst for din bedrift. Hvis du er en bilforhandler, kan det være en artikkel om hvordan du velger riktige bildekk. Hvis firmaet ditt selger bøker kan det være en liste over topp 10 bøker gjennom tidene eller de mest solgte i 2021. Denne strategien passer til 99% av alle selskaper.
  • Videoer eller podcast: Å starte en YouTube-kanal eller Apple Podcast kan øke kundebasen din betydelig. Men det skal være noe unikt og interessant. Et godt eksempel vil være en YouTube-kanal «will it blend?» som har markedsført Blentec-blandere siden 2006 med videoene sine som har nådd 19 millioner visninger. Denne strategien er kostbar, men god for selskaper med global rekkevidde.
  • E-post markedsføring: Du abonnerer sannsynligvis på minst en adresseliste for din favoritt sportsbutikk eller klesbutikk. Alle e-postene du får fra dem om kampanjer, nye varer eller tjenester tilgjengelig kalles e-postmarkedsføring. Det er en av de beste strategiene siden den inkluderer folk som allerede er interessert i produktet eller tjenesten din. Dessverre er det ikke egnet for små selskaper siden det krever en stor e-postbase.
  • Sosiale medie innlegg: Ved siden av annonsering i sosiale medier er det viktig å ha en kontinuerlig oppdatering på sosiale kontoer. Tenk på det slik, hver dag går du forbi en liten restauranten. De skifter skilt hver annen dag og bruker noen morsomme setninger og tegninger. Det er fredag, du og kjæresten din vil spise ute. Ubevisst er det første stedet du tenker på den lille restauranten med et kult utendørsskilt.
  • Annet: Som inkluderer men ikke begrenser det til kun infografikk, ebøker, presentasjoner, kurs, webinar +++

3 vanlige feil

  1. Manglende plan
    Innholdsmarkedsføring er ikke lett. Det er en grunn til at innholdsmarkedsførings byråer eksisterer og tilbyr sine tjenester. Hvert markedsføringstiltak krever en veldefinert strategi som er basert på innsikt hentet fra markedsfakta. For å få fult utbytte av innholdsstrategien din trenger du:

    • Finn din kundegruppe. Ta med i definisjonen (beregningen, undersøkelsen?) alder, kjønn, yrke, beliggenhet, personlighet, mål, motivasjoner, frustrasjon og smertepunkt. Baser dine kunder på reelle fakta og innsikt i istedenfor å gjette. Bruk Xtensio for å hjelpe deg med det.
    • Ditt innhold skal være interessant for potensielle kunder. Til syvende og sist bør besøk på nettsiden din resultere i salg. Du må finne den perfekte type innhold for bedriften din og bruke den oftere enn andre.
    • Planlegg regelmessige innlegg. Å ha ett innlegg på Facebook annenhver måned vil ikke få mye oppmerksomhet blant potensielle kunder. Prøv å planlegge innleggene dine for de neste 2-3 månedene. Finn emner du kan jobbe med og finn ut når det er mest gunstig å legge dem ut. Finn ut hvilke plattformer du vil publisere innholdet ditt på.

    Selvfølgelig er noe innhold bedre enn ingen innhold i det hele tatt. Så lenge du gir informasjon av høy kvalitet, vil det lønne seg. Men å ha en skikkelig strategi for innholdsmarkedsføring er noe som involverer et team av fagpersoner, mye tid og krefter.

  2. Innhold av dårlig kvalitet
    Før i tiden ble SEO misbrukt mye av digitale markedsførere. Hovedideen var å få så mye trafikk på nettsiden som mulig mens informasjonen ikke var relevant. Googles algoritmer begynte å kjempe mot nettsider med lavt innhold rundt 2014, så nettsider som ga nyttig informasjon begynte å få mer trafikk. Sørg for å lese om 10 feil du gjør i SEO for å forhindre at du gjør det igjen. Andre indikatorer for dårlig innhold inkluderer:

    • Innhold for innholdets skyld. Husk at du skal være nyttig og interessant for kunden. Hvis du bestemte deg for å lage 3 innlegg i uken på Facebook, men innleggene dine ikke har noen verdi for leseren, er det en bortkastet tid og kan spille mot deg. Det tar 80% av tiden å undersøke temaet og 20% av tiden å skrive en artikkel/blogginnlegg/innlegg på sosiale medier, ikke motsatt.
    • For mye eller for lite SEO. Du vil ikke ha søkeordene dine i annenhver setning i artikkelen, da vil det være vanskelig å lese. På samme tid så vil du faktisk at folk skal finne deg på Google eller andre søkemotorer, se etter den perfekte balansen. En vanlig SEO-feil med innholdsmarkedsføring er å anta at posting av innhold hver dag vil gi deg besøkende. Med mindre du er et nyhetsmedium trenger du ikke nytt innhold hver eneste dag. Tenk kvalitet i stedet for kvantitet.
    • Innhold som selger for mye. Du vil selge produktene eller tjenestene dine, bare ikke kast det i ansiktet til leseren. Prøv å løse problemet deres først og deretter presentere produktet. For eksempel: du produserer og selger kosttilskudd. Du bestemmer deg for å skrive om din bestselgende pre-workout. Dårlig praksis ville være å skrive en artikkel om hvorfor pre-workout er produkt nr 1. God praksis ville være å skrive en artikkel med fordeler og ulemper ved å bruke pre-workout og nevne produktet til slutt. Du kan til og med gå lenger og nevne konkurrentene dine.
  3. Misforståelse av hva innholdsmarkedsføring er
    Mange misforstår markedsføringsdelen av den. Ok, du skrev et flott innlegg om noe og publiserte det på nettsiden din. Du gjorde mye research, fant målgruppen og til og med laget en fin infografikk. Hva blir det neste?

    • Markedsfør innholdet ditt. Har du laget en video til klokkebutikken din om en klokkemodell? Legg det ut på Facebook- og YouTube-kontoene dine. Ta kontakt med influensere og se hvordan de kan markedsføre den videoen. Del den på Facebook-grupper for folk som er interessert i klokker, kjøp annonser og sørg for at innholdet ditt når så mange potensielle kunder som mulig.
    • Ikke forvent at det skal lønne seg allerede i morgen. Du må tenke på innholdsmarkedsføring som en investering. Hver krone du investerer i dag kommer ikke tilbake til deg neste dag. Selvfølgelig kan du være heldig og innholdet ditt blir viralt, men i 99,9% tilfeller skjer det ikke stort. Men når det blir gjort riktig, lønner det seg og får deg til å skille deg ut blant konkurrentene.
    • Ikke overdriv eller overtenk det. Markedsføring er bra i moderasjon. Å ha Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Twitter, Pinterest, TikTok, Snapchat og 10 sosiale kontoer til er ikke gunstig. Fokuser på de som kan være mest fordelaktige i din nisje, det kan være bare 1 eller 3 kontoer. En ting til: ikke prøv å gjør ting perfekt, gjør det bra.

Innholdsmarkedsføring er et kraftig verktøy for å tiltrekke kunder til virksomheten din. Hvis du nettopp startet selskapet og ikke har budsjett til å betale for det, gjør det selv. Ja, du vil gjøre feil og det vil ta mye tid og krefter. Men du må starte et sted og du lærer etter hvert. Prøv å finne de som gjør det best i din nisje og se hva de gjør. Kanskje til og med replikere strategien deres. Så snart du har råd til det, finn fagfolk til å gjøre det for deg og fokuser bare på det du gjør best – virksomheten din. Zocial er medeier i et innholdsmarkedsføringsbyrå, DHR Saga AS, slik sørger vi for å levere førsteklasses resultater for våre kunder.

Om forfatteren:

Eline Naley er spesialisert innenfor Facebook, Instagram og Google Adwords annonsering. Hun startet i Zocial i 2019 som digital markedsfører. I dag har hun ansvar for oppsett, drift og rapportering av de fleste sosial medie kampanjer og Google Ads kampanjer for våre kunder.

Meny