Ønsker du å få mer trafikk fra Google, men vet ikke helt hvordan? Og hva skal egentlig til for å få nettsiden din til å plassere på topp 3 i Google’s søkeresultater? Vi vil gjerne forklare hva du kan gjøre med nettsiden din i dag, for å få mer trafikk fra søkemotorer i fremtiden.
Hva er SEO
SEO står for søkemotoroptimalisering, men hva betyr det egentlig? Forestill deg at du vil kjøpe blomster på nettet og få de levert til kjæresten din. Du kommer ikke på noen nettsider som tilbyr hjemlevering, så du bestemmer deg for å gjøre et søk på Google. Du åpner google.no og skriver «Blomster med hjemlevering i Haugesund». Nå har du fått opp en side med mange nettsteder som selger blomster. Du åpner de første 3 nettstedene fra toppen og bruker en av dem til å bestille blomster. Problemet er løst, gratulerer! Men hvordan visste Google hvilke nettsider de skulle vise deg blant de tusen andre nettsider som selger blomster i Norge? Og hvorfor la Google noen nettsider høyere enn andre på søkeresultatsiden? Det er her SEO kommer inn og «hjelper» Google å velge din nettside og plassere det høyere på søkeresultatsiden.
Få nettsiden frem på Google
Før du vurderer å gå dypt inn i SEO og implementere noen av tipsene, må du forstå disse 3 punktene:
- SEO er «ikke» vitenskap.
Du kan følge hver eneste anbefaling du finner på nett, bruke mye tid og krefter og fortsatt vil du ikke få ønskelige resultater og trafikk fra Google. Selv om SEO ikke er vitenskap kan det være det noen ganger. Kjøper du lenker til nettsiden din? Flott. Men gjorde du en intern optimalisering av linker på forhånd? Hva med sosiale signaler og brukeratferd på nettsiden din? Ingen kjenner Googles nøyaktige rangeringsalgoritmer, men erfaring i faget gir deg definitivt forståelse av hva som er bra og hva som påvirker nettsiden din negativt. - SEO tar tid.
Og det tar enda mer tid for nyopprettede nettsider. Husk at innenfor de fleste nisjer har konkurrentene dine allerede SEO og har gjort det lenger enn deg. De har eldre nettsider med mer innhold, flere lenker og flere sosiale signaler. Så hvorfor skal Google rangere nettsiden din høyere enn en gammel og pålitelig nettside? Gode nyheter! Det er fortsatt mulig å få topp 3 selv for en ny nettside. Et steg om dagen utgjør 365 steg i året. Å jobbe med SEO konsekvent er viktig for å få de beste resultatene. - SEO er bare en del av digital markedsføring.
De beste resultatene i digital markedsføring kommer av flere tiltak som jobber sammen. Klarer du ikke å bestemme deg for om det er best å annonsere på Facebook, Google Ads, ha mer innhold på din egen nettside eller sosiale medier, gjøre SEO eller ikke? Eller kanskje du tenker du kan annonsere på Facebook denne måneden og gjøre litt SEO neste måned? Hvis du går på treningssenteret og bruker en hel måned på å pumpe armene, og neste måned trener du kun bein, hvilke resultater får du da? Det er likt med digital markedsføring. Prøv og gjør litt av alt, om du kan. Sett deg et månedlig budsjett for markedsføring og fordel det på de forskjellige plattformene du ønsker å dra utnytte av.
Forskjellige SEO teknikker
Før vi gir deg gratis tips til SEO, vil vi kort forklare 3 ulike teknikker for søkeoptimalisering:
- Teknisk SEO
- On-page SEO = innenfor nettsiden din
- Off-page SEO = utenfor nettsiden din
Si at du har for eksempel en nettside som er laget i WordPress, Shopify eller Webflow. Her vil du starte med teknisk SEO, og da implementere endringer i nettsidens kode. Du må sørge for at siden din har bra hastighet, at den er responsiv (fungerer bra både på desktop, nettbrett og mobil), at du ikke har duplikater av lenker eller innhold. Du vil også optimalisere alle bildene og sørge for at du ikke beholder for store bilder som påvirker sidens hastighet.
Når du er ferdig, går du videre til on-page SEO. Du gjør litt research og analyserer hvilke søkeord som er viktige for dere. Du skriver artikler med de utvalgte søkeordene, sørger for å bruke søkeord i sidens metatittel og metabeskrivelse. Så lager du «intern linker» til og fra sider innenfor nettsiden din, og fortsetter så med off-page SEO. Da begynner du å lete etter andre nettsider, helst i samme nisje som deg, og prøver å få en lenke til nettsiden din fra andre nettsider.
Det er i dette øyeblikket at de fleste innser at det er bedre å overlate denne jobben til et digitalt byrå som ZOCIAL og heller få bedre tid til å fokusere på bedriften sin.
Tips til søkemotoroptimalisering
Her på ZOCIAL har vi laget enn liste over 10 ting du absolutt bør gjøre og 10 ting du absolutt ikke bør gjøre for å bedre din SEO i Norge.
Do:
- Skriv nyttig innhold for mennesker, ikke for roboter. Men husk å optimalisere det for Google med relevante søkeord. Brukere må kunne finne nettsiden din og nettsiden din må svare på spørsmålene deres.
- Bruk meta tittel og meta beskrivelse på siden din. Fengende titler med hoved søkeord og en god informativ beskrivelse vil gi deg klikk fra søkeresultatsiden på Google.
- Bruk interne linker. Hvis du har lignende eller relaterte sider på nettsiden din, er det lurt å linke til dem fra andre relevante sider. Selger du røde roser? Sørg for å sette en link til gule roser på den samme siden.
- Få eksterne linker. Det er ditt valg hvordan du får tak i dem, du kan kjøpe de eller få de gratis. Så lenge linkene kommer fra relevante nettsider som kundene og Google kan stole på vil de gi deg gode SEO poeng hos Google.
- Forsikre deg om at nettsiden din er rask. Bruk Google’s PageSpeed Insights verktøy for å finne en måte å optimalisere sidene for raskere innlastning. Du vil ikke at kundene skal vente for lenge og ende opp med å gå til en annen nettside.
- Sørg for at nettsiden din er responsiv og tilpasningsdyktig. Telefonen har en mindre skjerm og en annen orientering enn datamaskinen. Nettsiden din må justere utformingen og noen ganger innholdet for at brukerne skal få en positiv opplevelse.
- Optimaliser bildene – både i størrelse og fil-format. Det beste alternativet er å bruke WebP-format på bildene dine. Dette formatet er allerede optimalisert for bruk på nettsider. Gå litt mer teknisk inn på nettsiden og velg «lazy loading» for bilder. Dette gjør at bildene blir lastet inn etter hvert som man scroller nedover siden, som igjen gjør at siden bruker mindre tid på å laste inn. Dette setter kundene pris på. Fornøyde kunder = Fornøyd Google!
- Spor rangeringene dine i søkemotoren. Uansett hvilken SEO teknikk du implementerer må du være sikker på at den faktisk fungerer og gir resultater. Samle søkeordene du ønsker å øke synligheten din i på Google, og bruk et online verktøy som kan spore rangeringene dine. Du kan for eksempel teste SEMrush eller Ahrefs.
- Brukervennlighet på nettsiden din. Ja, god UX-design vil øke din SEO score. Hvis en bruker kommer fra Google til nettsiden din og ikke vet hvor de skal se, klikke eller finne svar på spørsmålet sitt vil han gå tilbake til Google for å lete etter en annen nettside. Google sporer og forstår atferden deres, noe som gir deg lavere plassering og score i søkemotoren om nettsiden din ikke tilfredsstille brukerne eller leverer det som de søkte etter.
- Forbedre SEO med jevne mellomrom. Tilbake til gutta med store biceps. De fikk ikke de fantastiske resultatene etter to måneder med trening. Det tok både lenger tid, mer krefter og mer dedikasjon for å gå på trening om og om igjen.
Don't do:
- Unngå å bruke «kopiert» innhold. Man kan ikke bare kopiere innhold fra andre nettsider og komme på topp på Google. Lag ditt eget innhold, sørg for at det er unikt og nyttig.
- Ikke spam søkeordene dine overalt du kan. Google’s algoritmer gjenkjenner nettsider av lav kvalitet som prøver å sette så mange søkeord på en side som de kan. Alt er bra i moderate mengder.
- Nettsiden din er ikke et Wikipedia. Sider på Wikipedia refererer til mange andre sider på nettsiden. Selv om det kan funke på Wikipedia, vil det ikke fungere på 99% av andre nettsider. Slik ekstrem intern linking vil bli behandlet som spam av Google.
- Ikke alle eksterne linker er gode. Et utenlands firma tilbyr deg 2000 lenker for $40? Hvis lenkene faktisk var bra for nettsiden, hvorfor ville ikke dette firmaet brukt de til sine egne nettsider og fått mye mer enn 40 dollar?
- Ikke bruk for mye tid på å prøve å oppnå en perfekt PageSpeed-poengsum. Å være innenfor det øverste gule området i Google PageSpeed er bra nok. Ikke engang alle Google-tjenester har en grønn topp score selv.
- Ikke bruk den samme versjonen av nettsiden din på data og mobil. Du har nok opplevd det selv før, når du åpner en nettside på telefonen og må zoome overalt, det er irriterende. Det er en grunn til at de fleste gode nettsider har en mobilversjon.
- Unngå bruk av store bilder. Har du et fint 1920x1080 bilde som du vil bruke på nettsiden din? Og et annet som denne, men dobbelt så stor? Optimaliser og endre størrelsen på begge før du laster de inn på nettsiden din. Tenk på mobil brukerne som må laste inn 2 Mb ekstra ved hjelp av mobildata bare for å åpne nettsiden din.
- Ikke følg med på plasseringen din - hver eneste dag... Har du hørt om han som begynte på diett og veide seg hver dag uten å se resultater? Det samme prinsippet gjelder også for SEO. Hvis du sjekker rangeringen din hver dag, vil du se normale svingninger. Gi det tid. Og ikke vær redd om Google’s algoritmeoppdatering får trafikken din til å gå ned - Det kommer tilbake.
- Ikke gjør det for roboter! SEO står for søkemotoroptimalisering, noe som innebærer at det gjøres for roboter. Og det var slik for 10 år siden. Men roboter utvikler seg, og i dag representerer de virkelige brukere. I det øyeblikket du innser at du forbedrer SEO for ekte mennesker, kommer du et skritt nærmere Google-toppen.
- Ikke gi opp. SEO er en av de tingene folk lærer etter hvert. Få forståelse for hvordan det fungerer og hvilke handlinger som er nødvendige for å få trafikk fra Google. Fortsett å presse og analysere resultatene. Google toppen er nær!
Konklusjon
SEO er et kraftig verktøy for å få besøkende på nettsiden din. Men bare å få besøkende vil ikke gjøre noe hvis du ikke konverterer dem til salg. Husk at det er mange andre selskaper som tilbyr samme tjenester som deg eller selger samme produkt som deg. Ved å utnytte SEO som en del av din digitale markedsføringsstrategi vil du oppnå mer enn ved å bruke den alene. Zocial anbefaler deg å sjekke om alle aspekter av markedsføringen din fungerer maksimalt:
- Godt designet nettside med positiv UX.
- Kontinuerlig SEO og markedsføring av innhold.
- Gratis og betalte kanaler på sosiale medier.
- Google annonsering som gir resultater.
Zocial kan bistå deg med alt dette, slik at du kan fokusere på det du gjør best, å drive bedriften din.
Om forfatteren:
Mykola Blokhin er spesialist innenfor flere felt i digital markedsføring, inkludert SEO og annonsering. Startet i Zocial i februar 2021 som webdesigner. Han er for tiden involvert i UX designstudier ved Noroff, slik at våre kunder kan være sikre på at vi implementerer riktige UX-fremgangsmåten (Brukeropplevelser) i våre prosjekter.